militaire begrafenis

  • aktie.

    Geachte lezer,

    Ik ben een erg grote liefhebber van klassieke muziek en dan voornamelijk kerkelijke muziek met een prachtig koor die het zingt bv wir zetsen ons met tranen nieder, zadok the priest en nog meer van dat soort nummers.

    Maar waar ik nu eigelijk nog naar op zoek ben is bv de muziek die de militaire kopsen speelde bij de begrafenis van prins bernhard. Ik vind het erg moeilijk om die muziek te achterhalen daar het ook iets puur militairistie`s is dat ook niet overal te horen is……

    Wie kan mij alstublieft helpen…………

  • Eidur Namegah

    Bedoeld u misschien “Wir setzen uns mit Tränen nieder”, `nummer` 1 van de Mattheus-Passion van Bach?

    Grote liefhebbers van klassieke muziek zijn over 't algemeen wat conciëntieuzer met taal. Wanneer u kerkelijke muziek en militaire korpsen kunt combineren, probeer het dan eens met schietgebedjes.

    Eidur

  • Peter

    Van mij krijgt u nomaal antwoord….

    Ik hoop dat u er iets aan heeft.

    Muziek gespeeld door militaire korpsen bij uitvaart prins bernhard

    Aan de plechtigheden rond de uitvaart van Prins Bernhard werd een muzikale bijdrage geleverd door vier militaire korpsen: een Gecombineerd Fanfarekorps van het Trompetter Korps Bereden Wapens en Fanfare Korps Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Militaire Kapel, de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht en de Marinierskapel der Koninklijke Marine.

    De blokken koraalmuziek die werden gespeeld door de Koninklijke Militaire Kapel en de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht zijn ook gespeeld bij de bijzetting van Prins Claus en Koningin Juliana. De Bach-koralen die voor de Marinierskapel der Koninklijke Marine zijn geprogrammeerd waren ook geprogrammeerd bij de bijzetting van Prins Claus en Koningin Juliana. Gespeelde muziek:

    Als onderdeel van de erewacht voor paleis Noordeinde

    Gecombineerd Fanfarekorps TKBW / FKKL o.l.v. Kapitein J.J. Nellestijn; tamboer-maître: Sergeant-majoor R. Keulers

    - Het Wilhelmus, bij het uitdragen van de kist.

    - Koraalmuziek:

    - Aan hen die vielen, van C.H. van den Bergh (Opgedragen aan hen die vielen voor het Vaderland.)

    - La Barca del Oro, van A. Martinez (Een melancholische Mexicaanse melodie.)

    - Eternal Father, strong to save, van J. Dykes (O, Eeuw'ge Vader sterke macht, Lied 467 uit het Liedboek der kerken. Ook wel bekend onder de naam: Gebed van een zeeman; wordt internationaal regelmatig gebruikt bij Marine-ceremoniën.)

    Als onderdeel van het voorste deel van de stoet

    Koninklijke Militaire Kapel o.l.v. Eerste-Luitenant H. Baron; Tamboer-maître: Adjudant R. de Winter

    - Koralen (gezangen en andere geestelijke liederen) en liederen uit Valerius'Gedenck-klank, afgewisseld met defileermarsen van eenheden die op enigerlei wijze een relatie hebben met de Prins.

    - Boven de sterren

    - Nader tot U o Heer

    - Merck toch hoe sterck

    - Huzerenmars, van H.A. Karels (De Prins is beëdigd als officier bij de Huzaren)

    - Voorwaart Christenstrijders

    - Beveel gerust Uw wegen

    - Een naam is onze Hope

    - Het Commando, van S.P. van Leeuwen (Regimentsmars van het Regiment Stoottroepen Prins Bernhard: het naamregiment van de Prins)

    - Lied 750

    - Jezus, Rustpunt van mijn hart

    - Mars van de Prinses Irene Brigade, van P.W.E.H. Lammers (Regimentsmars van het Garderegiment Fuseliers Prinses Irene)

    - Gelukkig Vaderland

    - U geldt de saeck

    - Zou mijn dood en graf doen beven

    - The Green Beret, van H. Magnoni (Regimentsmars van het Korps Commandotroepen)

    - Ik heb geloofd en daarom zing ik,

    - Nooit kan 't geloof

    - Grenadiersmars, van F. Dunkler (Regimentsmars van het Regiment Garde Grenadiers en Jagers)

    - Waar men zich al keert of wendt

    - Nader mijn God tot U

    - Lied 574

    Dit repertoire wordt afgewisseld met traditionele trommarsen

    Als onderdeel van het achterste deel van de stoet

    Kapel van de Koninklijke Luchtmacht o.l.v. adjudant R.Th. Böhmer; Tamboer-maître: Sergeant der eerste klasse M.D.F. Pijenborg

    - Koralen (gezangen en andere geestelijke liederen) en liederen uit Valerius Gedenck-klank, afgewisseld met marsen, die op enigerlei wijze een relatie hebben met de Prins

    - Mars voor de Veteranen, van G. Flik (Aan het begin van de ereafzetting staat een detachement veteranen)

    - Gelukkig Vaderland

    - U geldt de saeck

    - Zou mijn dood en graf doen beven

    - 1e Vliegermars, van J. Reijnders (Opgedragen aan luitenant Willem Versteegh, een van de vliegers van het eerste uur.)

    - Ik heb geloofd en daarom zing ik

    - Nooit kan 't geloof

    - I.G.K. Mars, van J.P. Laro (IGK = Inspecteur Generaal Krijgsmacht. Deze IGK mars is door de voormalig Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht samengesteld. In de mars komen delen van, de Mars van het (voormalige) Eerste Legerkorps, de Grenadiersmars, de Luchtmacht defileermars en de Marine defileermars voor, aangevuld met een deel van de Mars Lippe Detmold voor de Prins. Dit laatste gedeelte (deel Mars Lippe Detmold) werd alleen uitgevoerd toen de Prins IGK was.)

    - Waar men zich al keert of wendt

    - Nader mijn God tot U

    - Lied 574

    - Royal Air Force March Past, van H. Walford Davies (De defileermars van de (GB) Royal Air Force.)

    - Boven de sterren

    - Nader tot U o Heer

    - Merck toch hoe sterck

    - Luchtmacht Defileermars, van D.F. Bandel (Defileermars van de Koninklijke Luchtmacht)

    - Voorwaart Christenstrijders

    - Beveel gerust Uw wegen

    - Een naam is onze Hope

    - Lied 750

    - Jezus, Rustpunt van mijn hart Dit repertoire wordt afgewisseld met traditionele trommarsen

    Als onderdeel van de erewacht van het Korps Mariniers voor de Nieuwe Kerk

    Marinierskapel der Koninklijke Marine o.l.v. Majoor der Marinierskapel P.J.M. Jansen; Tamboer-maître: Adjudant der Mariniers Pijper L.P.A. Schuuring

    Bij aankomst van de stoet bij de Nieuwe Kerk:

    - Ich bete an die Macht der Liebe, van D. Bortnianski (Als de leden van de Koninklijke Familie uit de koetsen stijgen. Een koraal dat in het marine ceremonieel veelvuldig gebruikt wordt.)

    - Elegy on the Royal Air Force March Past, van H.B. Hingly (Als de kist van de affuit wordt genomen, gedurende de fly-past en het binnendragen in de kerk. - - Treurlied, muziekstuk met een weemoedige inhoud. Gebaseerd op de Regimentsmars van de (GB) Royal Air Force.)

    - Vliegergebed (Lord, Guard and Guide the men who fly), van H. Baker

    Eventueel aan te vullen met de volgende koralen van Johann Sebastian Bach:

    - Was mein Gott will, das g'sheh'allzeit BWV 65 Uit: Kantate 65: Sie werden aus Saba alle kommen

    - Du Friedefürst, Herr Jezu Christ BWV 67 Uit Kantate 67: Halt im Gedächtnis Jesum Christ

    - Liebster Gott, wann werd'ich sterben BWV 8 Uit Kantate 8: Liebster Gott, wann werd'ich sterben

    - Mach's mit mir, Gott, nach deiner Güt BWV 377 Uit: Joh. Seb. Bachs vierstimmige Choralgesänge (1784-1787)

    Na de dienst als de eerste groepen de Nieuwe Kerk verlaten:

    - Herr, wie du willst, so schick's mit mir BWV 339 Uit: Joh. Seb. Bachs vierstimmige Choralgesänge (1784-1787)

    - Warum betrübst du dich, mein Herz BWV 420 Uit: Joh. Seb. Bachs vierstimmige Choralgesänge (1784-1787)

    - Wer nur den lieben Gott lässt walten BWV 434 Uit: Joh. Seb. Bachs vierstimmige Choralgesänge (1784-1787)

    - Wenn ich in Angst und Not BWV 427 Uit: Joh. Seb. Bachs vierstimmige Choralgesänge (1784-1787)

    - Nicht so traurig, nicht so sehr BWV 384 Uit: Joh. Seb. Bachs vierstimmige Choralgesänge (1784-1787)

    - Welt ade! Ich bin dein müde BWV 27 Uit: Cantate 27: Wie weiss, wie nahe mir mein Ende

    - Meinem Jesum lass'ich nicht BWV 379 Uit: Joh. Seb. Bachs vierstimmige Choralgesänge (1784-1787)

    - Meinem Jesum lass'ich nicht BWV 154 Uit: Cantate 154: Mein liebster Jesu ist verloren

    - Alle Menschen müssen sterben BWV 262 Uit: Joh. Seb. Bachs vierstimmige Choralgesänge (1784-1787)

  • hoezo consciëntieus

    bedoeld U … mag het ook zijn: bedoelt U …

    conciëntieuzer … mag het ook zijn: consciëntieuzer …

    Maar goed, dit is alleen voor de grote liefhebbers van klassieke muziek, zoals U zelf zegt. En ik weet natuurlijk niet of U hiertoe gerekend kan en wil worden.

  • Peter

    Ik bedacht mijn net ineens dat dit wel eens iets voor u zou kunnen zijn. Wellicht past dat beter in uw straatje.

    http://www.zangereszondernaam.nl/

    En nu maar zoet slapen gaan…. :D:D

  • aktie.

    Heel erg vriendelijk bedankt voor u zeer uitgebreiden antwoord. Het doet mij goed te zien dat er op deze site ook nog mensen een normaal antwoord willen geven en niet van die antwoorden zoals Eidur,maar misschien komt dat wel omdat zijn naam dan ook met EI begint (sorry ik kon het niet laten).

    Maar ik ben erg blij met u antwoord en ik kan hier zeker mee aan de slag.

    Met vriendelijke dank,

    aktie.

  • Peter

    Geen dank. En lak hebben aan klapharken als Ei. ;)

  • remco

    hoezo consciëntieus schreef:

    >

    > bedoeld U … mag het ook zijn: bedoelt U …

    > conciëntieuzer … mag het ook zijn: consciëntieuzer …

    >

    > Maar goed, dit is alleen voor de grote liefhebbers van

    > klassieke muziek, zoals U zelf zegt. En ik weet natuurlijk

    > niet of U hiertoe gerekend kan en wil worden.

    Het schrijven van U met een hoofdletter is NOG veel dommer dan een foutje met een d of een t……vooral als je kritiek hebt op een ander ga je dan natuurlijk af als een gieter…..En nou weer gauw naar het lego-prikbord kereltje :)

  • Peter

    Wat is er fout aan het schrijven van U met een hoofdletter?

    Sorry hoor maar zo heb ik het ook nog geleerd en ik ben 34 jaar dus……..

    U met hoofdletter mag absoluut maar hoeft niet, het is een wat ouderwetse manier van. Wie gaat hier nu af :D

    Net als condoleren……. officieel is dat ook ‘ van harte gecondoleerd ’

    Klinkt vreemd maar is wel de normale manier van schrijven.

    Het zijn allemaal wat van ons vervreemde zaken. Wie schrijft en spreekt tegenwoordig nog goed Nederlands? Bijna niemand meer. Ook ik niet en ik heb toch echt op zeer goede privéscholen gezeten. Ik was alleen een beetje lui ;)

  • sjimmi

    Maar toch wel leuk, hoor: Militaire=Schiet en Kerk-=Gebedje. Iets voor een kryptogram.