militaire begrafenis

  • henke

    Dat Prins Bernhard dit allemaal nog los weet te maken!!!

    H

  • Eidur Namegah

    Tja, dat is het risico wat je loopt, wanneer je kritiek hebt op een ander: zelf in die fout gaan.

    Deemoedig buig ik dan ook mijn hoofd. Bedankt om mij daar op te wijzen. Hoewel die ontbrekende s in consciëntieus nog het werk van het spellingsduiveltje geweest kan zijn, die d van bedoeld valt natuurlijk onder de zwaarste categorie en valt met niets te verontschuldigen.

    Toch gaan mijn haren rechtop staan wanneer ik teksten zoals van `aktie` lees. Hier is sprake noch van spellingsduiveltjes noch van spellingsmissers der eerste categorie; dit is gewoon slecht, slordig en foutief taalgebruik waar niet eens de moeite voor is genomen om het te controleren omdat dat kennelijk niet zo nodig wordt geacht. Als groot liefhebber van klassieke muziek (ja, dat ben ik) liefhebber je ook in taal omdat die twee grote verwantschap hebben.

    Met mijn reeds fier opgeheven hoofd zal ik in 't vervolg nog beter op de spelling van mijn schrijfsels letten, maar één ding is zeker: op taalgestuntel zoals van `aktie` zul je me nooit kunnen betrappen.

    groet,

    Eidur

  • Eidur Namegah

    Beste Peter,

    Hoewel je een gegeven paard niet in de bek mag kijken, zou ik je willen vragen wat hier de bedoeling van is. Ik snap het namelijk echt niet!

    groet,

    Eidur

  • Ellen

    Hallo Eidur,

    Zou je me willen mailen? Ik wil je iets zeggen, waar ik dit prikbord niet geschikt voor acht.

    Groeten,

    Ellen

  • Math Nelissen

    Eidur Namegah?

    Waarom gewoon niet Rudie Hageman? Ben ik nou stom of is deze Rudie gewoon over het paard getild?

    Wie ben jij eigenlijk wel om iemand op een dergelijke manier wenst af te zeiken. De man of vrouw vraagt gewoon wat en heeft interesse in stukken muziek die tijdens die begrafenis worden gespeeld. Het taagebruik dat deze persoon bezigt, is voor mij geen aanleiding daar op deze manier o te reageren. Dan moet je in feite op de prikpagina nederlandse taal zijn. kun je inhoudelijk over taal praten. Daar zit een heel leger taalpuristen bij elkaar waar jij nogal bleekjes bij zou afsteken.

    Je hebt de illusie, dat klassieke muziek iets is dat enkel is voorbehouden aan de betere opgeleidenen, aan de upper class van de maatschappij, mensen die in staat zij n m zch te kunnen uitdrukken in perfec Nederlands en dat ook nog foutloos kunnen schrijven ook. pas dan ben je ook in staat om klassieke muziek te begrijpen.

    Nederlandse taal is 90% gebonden aan regeltjes, aan uitzonderingen qua spelling en schrijfwijze waar mierenneukers elkaar de strot afbijten om om de zoveel jaar weer eens met een niewe bijbel der Nederlanse taal op de proppen te komen waar oude uitzonderingen weer vervangen worden door een heel leger nieuwe en waar natuurlijk de helft van de taalpuristen weer niet begrijpt waar dat allemaal goed voor is.

    Het kan verkeren. Om de parallel naar klassieke muziek door te trekken is in mijn ogen een giller. Muziek heeft nauwelijks iets met taal te maken of je zou de combinatie muziek en liedteksten moeten bedoelen. Maar zover ik weet, is er nauwelijks op Nederlandse teksten muziek geschreven.Daarvoor is de Nederlandse taal niet geschikt genoeg voor met zijn lelijke klanken. Zal mij wel weer op een reprimande komen te staan van iedereen die de Nederlandse taal een goed hart toedraagt, maar dat neem ik dan maar op de koop toe ook.

    Waar ik mij aan stoor, is je gedrag naar anderen. Met name het totaal gebrek aan respect wat je aan anderen betoont.

    Overigens, ik hoop dat eenieder mij kan betrappen op spellingsfouten en stijlfouten. Ik laat noit een spellngschecker over mjn conterfijtsels draaien. De fouten die ik neerzet, krijg je er gratis bij!

  • henke

    nau Rudie wad zech ju nau

    H

  • sjimmie

    Nou, zand erover!

  • Eidur Namegah

    Beste Math,

    Van iemand die zo gul is met het achteloos rondstrooien van spellingsfouten, vind ik eerlijk gezegd die 9 gratis bijgeleverde exemplaren van jou dan wel aan de magere kant.

    Maar laat ik met iets positiefs beginnen: ik kan mij volledig vinden in jouw afkeer van de `elkaar-de-strot-afbijtende-mierenneukers(dubbele n!)-der-Nederlandse-taal`. Deze panne(n!)koekenmaffia vernietigd stelselmatig de logica van de spelling en daarmee ook de gevoelsband die je met taal hebt opgebouwd. Inderdaad, onder dat soort taalpuristen zal ik zeer bleekjes afsteken.

    Mijn zorg om de taal is echter een andere en verre van puriteins. Ik kan er domweg niet zo goed tegen dat er slordig mee wordt omgesprongen. Niet alleen grammaticaal, maar ook stillistisch. Met name het geschreven/getypte woord. Taal is een té kostbaar bezit om er achteloos en nonchalant mee om te springen; laat staan dat je het niet alleen weinig kan schelen, maar zelfs - zoals jij - het erom doet en daar prat op gaat. Er zullen in dit schrijfsel van mij ongetwijfeld spellingsfouten zitten, maar ik doe in ieder geval m'n best om dat zo weinig mogelijk te laten zijn. Het gaat om je houding ten opzichte van taal.

    Want - en daar gaat het op deze pagina over - taal heeft namelijk a l l e s met (klassieke) muziek te maken. Dit gaan ontkennen is even lachwekkend (of, om in jouw terminologie te blijven: om te gillen) als het blijven willen beweren dat de aarde plat is. De hele muziekgeschiedenis door, hebben componisten op de meest uiteenlopende manieren de taal gebruikt om hun muziek te schrijven. Guillaume de Machaut was even literair ingesteld als Claude Debussy, om maar een paar dwarsstraten te noemen.

    Wel eens gehoord van `prima prattica` en `secunda prattica`, twee stijlen waarin de rollen van taal en muziek compleet werden omgedraaid en waarvan Claudio Monteverdi de wegbereider was? En ga me nou niet verwijten dat ik nu een `beter opgeleidene` ben die daardoor beter in staat is klassieke muziek te begrijpen (dat zou hier misschien een interessante discussievraag kunnen zijn: kun je meer van muziek genieten naarmate je er meer verstand van hebt?).

    Trouwens, taal is absoluut niet voorbehouden aan vocale muziek. Met name in de instrumentale muziek worden uitdrukkingsmanieren gebruikt die rechtstreeks uit de taal komen: wel eens gehoord van retorica? Of word ik nu ook nog elitair?

    En om het dan maar even toe te spitsen op het slotkoor van Bach's M.P. `wir zetsen ons met tranen nieder`: alles, maar dan ook alles staat hier op een geniale wijze in dienst van de taal: melodie, harmonie, tempo. Niet alleen dat beroemde slotakkoord, dat na een schrijnende dissonant uiteindelijk oplost in een mild majeur-akkoord (de dood als verlossing van het leven), maar ook het doorlopend optreden van de Seufzers, de zuchten, die het verdriet, de Tränen, symboliseren. En dan heb ik het alleen maar over het slotkoor.

    Taal & Muziek: een eeuwigdurend verbond. Als je van muziek houdt, wees dan ook zuinig op de taal. Voer je muziek slordig en slecht uit, dan klinkt het domweg vals; daar kunnen we het over eens zijn. Schrijf je taal slordig en slecht, dan is het - in mijn ogen - ook vals. Jammer dat we 't daar niet over eens zijn.

    Tot slot, ach ja, die naam. Ik weet al jaaaaaaaren dat je die ook van achter naar voren kunt lezen. Da's het leuke van taal! Geen reden om daarvoor een paard van stal te halen.

    groet,

    Eidur (maak er maar Eimoll van; heb je gelijk een hard en een zacht Ei. Zucht)

  • Eidur Namegah

    Correctie: `mild-majeur` moet natuurlijk `mild-mineur` zijn.

    Ei

  • Ellen

    Beste Eidur (of moet ik Rudie zeggen??),

    Ik had je gevraagd of je me wilde mailen (kon je zo aanklikken), dat heb je niet gedaan. Jij hebt ook geen e-mailadres ter beschikking gesteld tenslotte (ook via jouw site is e-mailen niet mogelijk). Vandaar dat ik dit, omdat ik het kwijt wil, dan maar op het prikbord neergooi.

    Ik ben me er terdege van bewust, dat een prikbord hier niet voor bedoeld is, dus vandaar vooraf mijn excuses aan de webmaster.

    Even vooraf: een kritische noot vind ik persoonlijk nooit verkeerd (mits opbouwend/terecht EN niet constant herhaald), evenals het koesteren van taal als cultureel goed.

    Afgelopen dagen heb ik me aan jouw gedrag jegens Aktie geïrriteerd. Dat jij 1 keer iets over zijn/haar spelling zei, vond ik al uit de tijd, maar voor iemand die een warme interesse toont in dyslexie (omdat J.S. Bach dit ook had, zie prikbord van Bach.startpagina.nl), had ik meer begrip verwacht.

    Misschien heeft Aktie ook wel dyslexie en moest Aktie wel over een hele grote drempel heen om überhaupt een vraag te posten.

    Is dat ooit in je opgekomen??

    De post van 03-06-2005 13:46 vind ik daarom echt ver beneden peil. Dit is zooooo achterhaald! Echt een type ouderwetse leraar die een leerling aanspreekt (in plaats van zijn b*k te houden of te helpen) op een gebrek. Dat kan dyslexie zijn, dat kan iets anders zijn. Hoe dan ook, met je herhalingen geef jij blijk van een kinderlijke trek (je gelijkje willen halen). Een woord van excuus aan Aktie zou op z'n plaats zijn …

    Allemachtig hee, ga je ook zo met je blokfluitleerlingen om?

    Quote Eidur: “Want - en daar gaat het op deze pagina over - taal heeft namelijk a l l e s met (klassieke) muziek te maken.”

    Ja, deels geef ik je gelijk (relatie taal-zinsbouw-melodie), maar muziek is ook duidelijk gelieerd aan wiskunde (logica-harmonieleer): weet jij hoeveel organisten er werkzaam zijn als wis- of natuurkundedocent of in de IT? Ook andere instrumentalisten geven blijk van een bepaalde aanleg voor wiskunde.

    Bach was dyslectisch, en een goed logisch en wiskundig denker, dat zie EN hoor je bij iedere fuga die je analyseert. Ik persoonlijk vind zijn muziek te wiskundig, te berekenend. Maar vele mensen raken ontroerd door zijn muziek en zijn weg van hem.

    Einstein was dus echt “zo woordblind als een deur”, maar was (naast visueel-ruimtelijk zeer begaafd,) erg muzikaal. Een leraar Grieks zei eens tegen hem: “Jij zult nooit iets bereiken.” Einstein heeft vriend en vijand het ongelijk hiervan bewezen.

    Wijheid toegewenst,

    groetjes, Ellen