militaire begrafenis

  • fred

    Ellen, ik vind je betoog glashelder en ben het helemaal met je eens. En een prikbord is toch uitermate geschikt voor een dergelijke reactie? Zolang mensen goed onderbouwd en op een normale manier hun mening geven, is er geen enkel beletsel om die mening hier niet te ventileren, hoe verschillend die mening ook is ten opzichte van die van een ander. Dat maakt het hier alleen maar levendiger en interessanter.

    Ben touwens benieuwd of je ooit nog een reactie krijgt van Eidur…

    groet, Fred

  • fred

    Dat “niet” (ongeveer midden in het bericht) had er niet ingemoeten, toch ….?

    Nou ja, je begrijpt de strekking wel.

  • rudi

    Zet m op Math! Helemaal mee eens, ik ben het neefje van mijn oom Rudie Hagemans en wij worden in de familie helemaal gestoord van deze beterweter.

  • Jonkvrouwe Thoe Echtenwaar

    Tja, over Prins Bernard gesproken. Van mijn grootmoeder (en dit kende hem persoonlijk) heb ik wel eens vernomen dat Benno in zijn na-oorlogse jaren een beetje losgeslagen was. Hij kon wat moeilijk wennen aan de vrede.

    Het blijkt ook dat hij behalve 2 `onechte` dochters, ook nog een `onechte` zoon heeft. Het gerucht gaat dat die zoon Rudolf heet. Dat werd dan afgekort tot Rudie, of Eidur. Tja, of dat allemaal waar is zou ik mijn hand niet voor in het vuur willen steken echter.

  • Jonkvrouwe Thoe Echtenwaar

    rudi schreef:

    >

    > Zet m op Math! Helemaal mee eens, ik ben het neefje van mijn

    > oom Rudie Hagemans en wij worden in de familie helemaal

    > gestoord van deze beterweter.

    Nou nou rudi, een beetje respect graag voor ouderen. Jouw oom Rudie/Eidur heeft heel wat in zijn mars en hij weet heel veel over muziek, dat moet je toegeven!

  • Jonkvrouwe Thoe Echtenwaar

    Is gewoon humor, eitje van me! Een knipoog zo hier en daar hoort er ook bij! En laat je niet kisten, waar gaat dit nou helemaal over he

  • Irene

    Wat fantastisch dat u dit allemaal weet, hoe komt u eigenlijk aan deze informatie?

  • Peter

    Google ;)

  • Peter

    Vergeet niet dat deze informatie gewoon verkrijgbaar is via de RVD en toen ook via de website van het Koninklijk Huis.

    Ik heb wat vriendjes werken bij de NOS/NOB die deze informatie hadden. Zij hadden deze informatie natuurlijk voor de tv uitzending van de uitvaart.

    Voor wat meer gegevens gebruik ik dan gewoon Google. Zo komt men een heel eind.

    Vriendelijke groet, Peter

  • Eidur Namegah

    Geachte Jonkvrouwe,

    U doet hier werkelijk een alleraardigste poging om achter de ware oorsprong van mijn naam te komen. Was het maar waar dat Benno mijn verwekker was, dan waren mijn financiële middelen vandaag de dag ongetwijfeld wat rooskleuriger geweest! Aan de andere kant betreur ik dat ook weer geenszins, want anders zou mijn muzikale achtergrond - waar u elders op deze pagina zo grootmoedig naar verwijst - nogal schraal uitgevallen zijn. Het enige muzikale hoogtepunt in je leven wordt dan een hoop militaire muziek op je begrafenis.

    Nee, de oorsprong van mijn naam gaat veel verder terug in de geschiedenis en is innig verbonden met de kunst der schone klanken. Aangezien er al enige tijd wat commotie over mijn naam bestaat (geheel ten onrechte overigens; `what's in a name` zei Sjaak Spier reeds), zal ik met uw goedvinden het hier voor u uit de doeken doen, in de wetenschap dat ook anderen kunnen meelezen.

    Het zal zo aan het begin van de 8ste eeuw zijn geweest, dat de naam Pier Namega opduikt, niet ver ten zuiden van het Friese Dokkum. ( zonder h, die is er later, om onbegrijpelijke redenen, aan toegevoegd). Bonefatius (die overigens Wilfred heette - o, die namen toch!) had nog geen idee wat hem boven het hoofd hing, zeg maar.

    Deze Pier scheen een klein mannetje te zijn geweest (gelukkig maar, want de Friezen kenden al een Grote Pier) en werd dan ook Kleine Pier genoemd. In de volksmond werd deze naam al gauw `Klien Piersie`. (Ikzelf ben van de lange tak)

    Klien Piersie stond wijd en zijd bekend - en hier komen wij weer op het uitgangspunt van deze pagina - om zijn virtuoos vingerfluitspel. Hij scheen het op al z'n vingers te hebben gekund. De melodieën die hij floot - en da's curieus - waren fragmenten uit opera's van Puccini. Lang voordat Giacomo ze zelf zou gaan verzinnen, floot Klien Piersie ze al op z'n vingers. Een soort muzikale Nostradamus eigenlijk.

    De Namega's woonden aan een mooie laan met lindenbomen, die merkwaardigerwijs de Kastanjelaan werd genoemd. Aan de overkant van de Namega's, op nummer 11, woonde een zekere Sara Toestra, de oudste dochter van een Oost-Groningse waarzegger. Zij werd door de Friezen gedoogd omdat ze de hulp in de huishouding was van de Namega's. Een teken dat deze familie een zeker aanzien genoot, anders was deze Groningse allang, beladen met pek en veren, oostwaarts gevlucht. (Het schijnt, dat veel, heel veel later, een verre afstammelinge van deze Sara Toestra in Duitsland is opgedoken en daar de componist Richard Strauss heeft ontmoet die zo onder de indruk van haar moet zijn geweest dat hij voor haar een symfonisch gedicht heeft gecomponeerd. Maar, zoals ik al zei, het zijn geruchten).

    Vermeldenswaard is ook dat een aantal straten achter het huis van de Namega's, een andere laan lag met prachtige kastanjebomen, die op een even merkwaardige wijze de Lindenlaan werd genoemd. Maar, praktisch ingesteld zoals de Friezen toen al waren, lieten ze dat maar zo omdat men vond dat op deze manier de ene fout de andere ophief en dus sprake was van een zeker evenwicht.

    In deze Lindenlaan echter woonde de familie Snamegah, die vanwege de zekere populariteit van Klien Piersie (tot zelfs in Groningen!) bij hoog en laag beweerden familie te zijn. De S aan het begin van hun naam zou volgens hen berusten op een vergissing die de Burgelijke Stand in de vorige eeuw - de 7de dus - had gemaakt. Aangezien Klien Piersie dat maar kouwe drukte vond en even hoog als laag beweerde dat zij geen familie waren, ontstond er een vete die nog eeuwen zou duren. Wat zeg ik, tot op de dag van vandaag. Want zie, plots verschijnt er op deze pagina een nazaatje van de Snamegah's die z'n hele familie er weer bijhaalt en mij een beterweter noemt.

    Ik zal hier, tot slot, de historische woorden van Pier Namegah, de grote kleine vingerfluiter, aanhalen die hij sprak tussen twee aria's uit La Bohème in: `Voor iemand die niet beter weet, is een ander al gauw een beterweter`.

    Tot zover, jonkvrouwe, mijn korte uitleg over de achtergrond van mijn naam, waar, zoals ik hopelijk heb kunnen aantonen, de Prins geen kwaad van weet.

    uw toegenegen eitje.