Winterreisse

• Math

Even terugkomen op Dietrich Fischer Dieskau,

Uiteraard is deze zanger nog een levend relekwie van de 70er en 80er jaren.

Zijn stem is zeker de laatste jaren sterk achteruit gegaan. Toch zijn zijn opnamen uit zijn glorieperiode meer dan de moeite waard. Er zijn weinigen die zijn gelijke zijn. Ik heb ook veel opnamen van Gerard Sousay en Herman Prey, ook mooie baritons uit die jaren maar zij komen niet in de buurt van Dieskau.

Als nieuwe grootheid acht ik Bryn Terfel tot meer in staat. Werkelijk een fenominaal zanger! Wat die man met zijn stem kan, grenst aan het ongelooflijke. Ik heb diverse cd's van hem gekocht en recentelijk een DVD waarin hij samen met Cecilia Bartoli een aantal aria's en duetten zingt. Een lust om naar te luisteren en naar te kijken. Dat is spelen met noten, spelen met taal en spelen met mimiek! Muziek maken zit tussen de noten hoor je wel eens zeggen. Bij Terfel is dat zeker het geval. Die zingt geen noten, die draagt voor, begrijpt iedere handeling, kortom die man maakt kunst.

In de relatief korte tijd dat deze man aan de weg timmert, ben ik een beetje een fan van hem geworden.

Groeten

Math

• David

mee eens Math!

• D. Salbert

Hallo allemaal!

Jullie correspondentie werkt een beetje op mijn lachspieren. En dat bedoel ik zonder arrogantie. Het is de ‘Winterreise’. Deze spelling is goed. Het betekent - waarschijnlijk ten overvloede - reis door de winter ofwel winterreis. Het duitse woord ‘Reise’ (=reis) is gecombineerd met ‘Winter’ (=winter). Misschien blijven jullie dit wetende wat pijnlijkheden bespaard…

Verder deel ik jullie enthousiasme en - laten we daar duidelijk over zijn - daar gaat het toch tenslotte om.

Veel plezier nog, D. Salbert

• sicco

Waarom niet gewoon: reis IN de winter?

• Koen

Terfel fenomenaal???

Niet altijd in ieder geval…Juist op die dvd met Bartoli valt Terfel behoorlijk door de mand. Hij kan bij lange na het niveau van Bartoli niet aan, zoals ook blijkt op de cd Duets die hij met haar heeft opgenomen. Terfel is een prima zanger, maar laat hij zijn eigen partijen blijven zingen (Don Giovanni, dat was fenomenaal)

• David

bartoli is juist slecht! echt ongelovelijk dat jullie haar zo goed vinden!

• David

ja reis in de winter, zo heet het ook in enkele goethe gedichten die er min of meer ( bewerkt) in gebruikt zijn door franzje Schubert

• Koen

En wat is er precies slecht aan Bartoli? Je moet haar geen Bach laten zingen, een Esultate Jubilate is ook teveel opera, maar je kan toch moeilijk ontkennen dat ze een spetterende Cenerentola heeft neergezet onder Chailly, net als Il Turco in Italia. In dat genre zijn er maar weinig die dat nadoen.