Winterreisse

• Ronaldus Marcus

Hoi Allemaal,

Gisteren heb ik eens mijn cd verzameling opgeruimd en kwam ik ineens een cd tegen, genaamd “Winterreisse” van Schubert. Ik heb hem opgezet en genoten van de heerlijke melancholische klanken.

Ik vind het een aanrader voor iedereen!

Het is een Opera van Schubert, best zware kost overigens. Maar als je een liefhebber bent van wat donkere muziek, is dit een absolute aanrader.

Gegroet Cave Canem

• Cave Canem

Ronaldus Marcus is een pseudoniem van mij op een ander forum, excuses voor de fout.

Gegroet Cave Canem

• David

Beste heer,

De ´Winterreise´GEEn opera van Schubert. Het zijn gewoon liederen tezamen ´Wintereise genaamd. Het is zeker mooi ja, maar iedereen kent het neem ik aan. Probeer dan ook eens andere Schubert liederen.

• Ronaldus Marcus

Wat een denigrerende toon David……

Ronaldus Marcus

• Schubert Stichting

Op onze homepage www.schubert.nl is meer informatie te vinden over Schubert en Winterreise.

• Math

Denigrerend?

Nee hoor. Als je Schubert liefhebber bent, heb je ongetwijfeld de Winterreisse in je verzameling. Een absolute vereiste voor de ware liedliefhebber.

Als je de Winterreisse dan ook nog gaat afdoen als een opera, tja, dan kun je dit soort reacties verwachten.

Overigens Schubert heeft diverse opera's geschreven die vrijwel nooit het theater gehaald hebben zeer tot verdriet van de componist. Ook heden ten dage hebben de opera's van Schubert geen repertoire.

Groeten

Math

• Cave Canem

Als ik eenmaal ben afgestudeerd, ben ik leraar biologie. Ik hoor nu al heel erg vaak mensen dingen zeggen over de biologie, die helemaal niet kloppen, maar die druk ik ook niet zo in de zeik, die leg ik netjes uit, hoe het wel zit. Gewoon een beetje omgangsvormen en wat respect voor je medemens.

nu weer on-topic.

Winterreisse vind ik inderdaad heel erg goed en staat dan ook hier in mijn collectie. Al heb ik nog lang niet alles van Schubert. Ik heb maar 2 cd's. En ik wil wel meer hebben van deze toch grote componist.

Gegroet Cave Canem

• Math

Helemaal mee eens.

Als je liefhebber bent van Schubert, dan raad ik je aan bij het Kruidvat binnen te lopen. Zijn Symhonieen uitgevoerd door de Hannover Band zijn daar in de aanbieding. 4 cd's voor slechts 11,95.

Tevens een 7 cd box met zijn bekendste liederen waaronder de Winterreisse, Schwanengesang, Die schone mullerin, Goethe liederen enz. Uitvoerenden Peter Schreier, D.F. Dieskau, Arleen Auger, Gundula Janowitz enz.

Tenslotte een box met 11 cd's met pianowerken van Schubert. Complete impromptu's. diverse sonates enz.

Totaalprijs ca. 62,00. Hiervoor hoef je het echt niet te laten. Opnamen dateren voornamelijk vanaf 70 er en 80er jaren maar is verder niets op aan te merken.

Een aanrader.

Math

• David

En toch beste mensen is DE Winterreisse ( en niet gewoon´winterreisse´ geen opera. Het is ook zeker heel erg mooi maar de teksten zijn eng-onbenullig, heel jammer. andere liederen zijn veel mooier van taal. Ook vind ik ( mijn mening ) Dietrich Fischer Diskau erg overgewardeerd.

• Math

De sfeer van de Winterreisse moet het doen. Probeer de teksten eens te vertalen naar de gemoedstoestand van de componist. In tegenstelling tot andere liederncycli is deze cyclus nagenoeg geheel geschreven in mineur. Enkel der Lindenbaum haalt nog iets terug van de hoop maar wordt teniet gedaan in de laatste strofe waarin de wind keihard toeslaat en alle hoop weer de grond in boort.

Enkel in de laatste maten wordt getracht de vervlogen hoop weer terug te laten keren maar dat lukt slechts ten dele en het stuk eindigt dan ook in mineur klanken.

Het zegt iets over de gemoedstoestand van Schubert, zijn ziekte, zijn vervlogen hoop op herstel, de wanhoop die in zijn laatste levensjaar de overhand heeft op zijn compositiestijl.

Persoonlijk spreekt mij de Winterreisse wel aan, ook tekstueel.

Groeten

Math