Schubert

• D.A.

inderdaad,

kijk naar die schone mullerin.Daar zitten hele slechte teksten in maar ook hele goede als ´ungeduld´(Goethe) de Winterreise is natuurlijk subliem!

• Math

Volgens mij zijn de teksten uit die Mullerin van Schubart.

Een jonge dichter die een vriend van Schubert was. Schubert voelde zich zeer aangetrokken tot de teksten van deze gedichten. Het beschrijft de heimelijke liefde van een mullerknecht voor de dochter van de molenaar. Het blijft echter op een hopen tot want de knecht maakt niet veel aanstalten om de dochter daadwerkelijk het hof te maken. Hij raakt helemaal van slag als de dochter haar liefde voor de jager betuigt en de knecht besluit zichzelf in de beek te verdrinken.

Schubert identificeerde zich met de gedachtengang van de knecht.

Een beetje melodramatisch.

Kijk je naar de Winterreise dan zie je een heel andere Schubert. Nagenoeg alle liederen zijn geschreven in mineur, de geestestoestand van de componist toen hij het werk schreef. Zijn ziekte speelde hem steeds meer parten en in vlagen van diepe wanhoop werd dit werk geschreven.

Af en toe zie je een vleugje hoop door deze mateloze ellende doordringen in bijvoorbeel Die Post. Ook der Lindenbaum kent deze hoop zeker in de eerste 2 coupletten. In het derde couplet wordt de hoop door een razende geselende wind verdreven. Alleen in de laatste maten van de piano tracht Schubert nog iets terug te halen van de oorspronkelijke stemming. Dit lukt echter nauwelijks. Melancholie resteert.

Ik denk dat je de verschillende teksten in zijn geheel moet kennen wil je de samenhang kunnen begrijpen. Dat geldt ook in Die schone Mullerin. Die rote Farbe en die Grune Farbe zeggen iets over de gemoedstoestand van de dichter in samengang met het voorgaande. Als je dat als afzonderlijk lied aanhoort zie je de verbanden niet en ben je snel geneigd e.e.a. te bestempelen als gerijmel.

Groeten

Math

• D.A.

Geachte Math,

u vergist zich heel erg!,helaas moet ik u mededelen dat u of verkeerd geinformeerd bent of het boek ´schubert und muzik´ heeft gelezen waar inderdaad iets over deze dichter staat,het is volkomme onzin van Schubert zelf!,wie gelooft nou in hemelsnaam dat iemand met een naam die maar een ongelijke letter bevat een ´jonge dichter´zou zijn!,Math,ik verzeker je (en ik ben een kenner)dat veel van deze liederen van Goethe zijn.

D.A.

• Math

Ik neem aan dat je een kenner bent.

Ik weet alleen dat in het booklet dat bij “die schone Mullerin” geleverd werd de naam Schubart voorkomt. Ik heb de uitvoering 2 keer en telkens wordt naar deze naam verwezen. Kan zijn dat Schubert schreef onder een pseudoniem maar dat weet ik niet.

Ik ben geen geweldige kenner van de Deutse literatuur ik versta, spreek en lees wel uitstekend Duits.

Als jij als kenner daar zeker van bent, dan ben ik gaarne geloven dat dit inderdaad zo is.

Bedankt.

Groeten

Math

• .

.

• D.A.

Beste Lezer,

Jammer dat hiermee (de reactie van ene ´-´) de discussie over Schubert is afgelopen.

Schubert is een van de grootste componisten van zijn tijd,naast bach,Chopin,Poulenc,Schostakovich en enkele anderen vind ik hem een van de beste componisten ooit,uitgevoerd door Arturo BEnedetti Migalangeli is zijn pianomuziek prachtig en zijn orkest werken zijn ook heel erg mooi maar zijn zang is (in de zang) het mooiste wat er is.

• femke

Beste Math,

Je lijkt me een behoorlijke `kenner´van Schubert vandaar dat ik mijn vraag aan jou voorleg:

Ik heb zeer oude perkament-achtige bladmuziek, eind 1700, en daar is met inkt van alles opgekrabbeld. in ieder geval staat in datzelfde handschrift de naam Franz Schubert er rechts boven. Kan dit iets waardevols zijn of is het gewoon een oud krabbeltje? Mijn vader was vroeger violist, helaas nu overleden dus hem kan ik het niet meer vragen, en hij speelde o.a. in het Philarmonisch en radio kamer orrkest. Hij heeft mij een prachtige viool nagelaten (A. Garnerius 1673) dus ik gooi niet zo makkelijk meer iets weg. Ik hoor graag je mening,

vriendelijke groeten, FemkeMath schreef:

>

> Dat mag Richard Strauss dan wel gezegd hebben. Het doet afbreuk

> aan de persoon Schubert en ook aan de kunst van Schubert.

> Schubert had vele vrienden in literaire kringen. Vrienden die

> in staat waren om teksten en gedichten van een hoog literair

> gehalte te schrijven. Wat te denbken van mensen als Heine, von

> Goethe, Schubart, Scxhiller en andere Duitse literaire

> grootheden. Hij had het niet nodig om genoegen te nemen met een

> stelletje onnozele rijmelaars waarvan zich bijvoorbeel J.S.

> Bach tevreden moest stellen.

> Het was de kunst van Schubert om tekst en muziek met elkaar te

> kunnen verenigen. Muziek was tot Schubert altijd superieur

> geweest aan tekst. Schubert wist beide kunstuitingen te

> verenigen en wel op een dusdanige wijze dat een geheel nieuwe

> kunstvorm ontstond:: het literaire lied.

> Richard Strauss mag dan magistrale muziek en liederen hebben

> geschreven, ik vind deze uitspraak verre van leuk, eerder

> onnozel.

>

> Groeten

> Math