Beethoven

• Math

Jeroen,

Je moet Terfell gehoord hebben. Ik heb de CD ‘An die Musik’ van hem gekocht. Wat die man met tekst kan is ongelooflijk. Je hoort echt niet dat het een Welshman is. Dit is gekend, ieder woord is doordacht en het raffinement dat daarin wordt gelegd is werkelijk pure klasse.

Dieskau is een vrij hoge lichte bariton terwijl Terfell een echte bas bariton is die ook in de hoogte het nodige volume heeft.Ik heb Schubert nooit zo goed horen benaderen dan door hem. Daarbij komt dat Dieskau echt op zijn retour is. De man zou eigenlijk moeten stoppen. Zijn glans is tot dofheid verworden. In de 70er en 80er jaren stond hij op zijn hoogtepunt.

Ik heb Terfell ook gehoord in Rossini opera's maar de techniek die Rossini in zijn bas en bariton aria's ingebouwd heeft, is aan hem niet besteed.Laatst hoorde ik hem op de radio zingen in Montreal in de opera L'elixer d'amore. Ik vond hem zwaar tegenvallen.

Zijn Verdi vertolkingen zijn daarentegen weer van grote klasse. Natuurlijk ook een heel andere soort van muziek.

Groeten

Math

• Math

Ik neem aan dat dit de opname is uit de Galeria serie of de Decca/Philips/Deutsche Gram. combinatie.

Ik denk dat het een oudere (overigens uitstekende opname) ui de zeventiger jaren betreft.

Uitstekend pianist die ook de Goldbergvariaties op hetzelfde label heeft uitgebracht. Heb ik ook in mijn bezit.

Groeten

Math

• Jeroen

Beste Math, ik ben bekend met Terfells operawerk en ik weet hoe fantastisch die man kan zingen. Ik heb een verzamelwerkje van hem met wat operamuziek van Mozart, Wagner en Verdi. Wie ook fantastische uitvoeringen van Schubert heeft gemaakt is Thomas Hampson. Hij zingt weliswaar een toontje hoger, maar zijn masterclass op TV uitgezonden maakte mij pas bewust wat het liedergenre eigenlijk in huis heeft. Hij wist vooral het besef van de tekst door te brengen in de muziek. Uitspraak is misschien wel belangrijk, maar begrip telt ook mee. Dan pas komt de ware intensiteit over op de luisteraar.

Uit jouw opmerkingen bleek dat je ook een operaliefhebber bent. Opera is voor mij nummer 1 in de klassieke muziek. Daarom wil ik toch graag nog weer een luistersuggestie van jouw kant. Ik heb het idee dat je wel aanvoelt waar de behoefte ligt als er om advies wordt gevraagd. Wanneer ik een opera vindt, naar toe ga op CD koop of op video huur, dan is het of alles of niets. Als het alles is dan sluit ik hem of haar in mijn hart en blijf er van houden.

Je had het over Terfell in Rossini opera's, welke is in jouw ogen een aanrader van Rossini, naast Il Barbiere. Tot nu toe ben ik wat huiverig geweest meer van hem te luisteren, uit angst dat ik misschien teveel verwacht en dat het tegen zal vallen.

Dit heb ik eigenlijk alleen bij Rossini. Van Mozart zou ik slecht werk veel beter kunnen accepteren en dat geldt ook van Verdi. Niet dat beiden zich daar heel erg schuldig aan hebben gemaakt. Ik ken de opera's van Rossini van naam en van ouverure, maar ik krijg graag een duwtje in de goede (?) richting voor een nadere kennismaking.

Daarnaast moet mij van het hart dat ik de correspondentie middels dit forum zeer waardeer en het een leuke manier vindt om te kunnen delen in andermans ervaringen op het gebied van klassieke muziek.

Groeten Jeroen

• Math

Jeroen,

Ik maakte een foutje. L'elixer d'amore is een Donizetti opera.

Tja, Rossini opera's. Hij heeft er tientallen geschreven. Enkel de Barbier heeft echt repertoire kunnen houden. Als je de barbier kent dan weet je dat Rossini schrijft in een stijl die een maximale techniek van de zanger vereist. Veel loopjes, ongelooflijk veel versieringen. Niet alleen voor de sopranen, maar ook voor de alt, tenor en bas. Dit komt in nagenoeg al zijn opera's terug. Dat maakt het geheel ook te zeer voorspelbaar, op den duur zelfs vervelend.Ik ken zelf de diefachtige ekster, of te wel la gaza lagra en een Italiaan in Algerije, Italien in Algerie. Titels zou je even moeten natrekken in het Italiaans deze heb ik niet paraat.

2e aspect in Rossini's operta's is dat het nagenoeg allemaal komische opera's zijn. Dus echte dramatische scenes zul je vergeefs moeten zoeken.

Eigenlijk is dat ook wel logisch want in de jaren dat hij zijn meeste opera's schreef was hij directeur van de Opera Comique de Paris. Daarnaast was hij een echte levensgenieter. Hij was gezellig, rondborstig, zat altijd achter de vrouwen aan, hield van lekker eten en goede wijn. Zijn cullinaire uitspattingen waren beroemd en nog altijd zijn er tientallen betere restaurants die een Rossini menu opdienen.

Met deze achtergrond schreef Rossini zijn opera's. Dramatische diepgang is vaak ver te zoeken. Mose in Egitto is een van zijn weinige dramatische opera's. Geschreven in 1816 werd het bij de premiere een grote flop. Later heeft hij het werk grondig gerenoveerd en in 1827 vond in Parijs een nieuwe premiere plaats.

Als je interesse hebt, het werk is uitgebracht op een dubbel CD van Philips.

- Mosè in Egitto

- June Anderson- Zehava Gal · Sandra Browne · Salvatore Fisichella · Ernesto Palacio · Keith Lewis · Ruggero Raimondi - Siegmund Nimsgern - Ambrosian Opera Chorus - Philarmonia Orchestra - Claudio Scimone

2 CDs 420 109-2 Digital PHILIPS

Kosten bedragen ongeveer fl.90,00. Laat je niet misleiden de gehele serie te laten aansmeren. Deze kost namelijk fl.199,00

Ik persoonlijk vind de losse Rossini aria's leuker om naar te luisteren. Een complete opera vind ik te veel van het goede, zeker van Rossini.

Ik persoonlijk hou meer van Mozart en Puccini.

Het diep menselijke, de dramatiek van het kleine, spreekt mij meer aan dan de grote opera's van Verdi die het veelal moet hebben van massa scenes en brullende tenoren.

De keuze van de personnages in Mozart's opera's vind ik altijd schitterend. Een simpele figaro die een hoofdrol zingt terwijl de hoge adel in zijn onderbroek wordt gezet. Sublieme manier van Mozart om naar de maatschappij te schoppen. De eenvoud van zijn aria's die door hun eenvoud juist zo moelijk zijn om te zingen, de juiste sfeer te treffen.

De complexiteit van de verhaallijn, de uitbeelding van de karakters, zijn oog voor dramatiek, schitterende muzikale invallen, dit alles maakt Mozart zo uniek als operacomponist.

In Puccini zie je meer de huiskamer dramatiek. Het drama tussen mensen zoals jij en ik dat zich heel vaak afspeelt in een huiskamer. Liefde, bedrog, hartstocht, verraad, ijdelheid en jalouzie. Het blijven altijd de ingredienten voor de opera.

Mede door het gebrek er aan zijn de opera's van Rossini voor mij een maat te klein. Maar dat is meer een persoonlijke mening.

Groeten

Math

• Jeroen

Het zijn de opera's van Mozart, Verdi en Puccini waar ik zelf ook erg van houd. Don Giovanni, La Boheme, La Traviata , Tosca , Die Entfuhrung aus dem Serail, Otello, Turandot, Le Nozze di Figaro, Die Zauberflote, Aida, Rigoletto, Il Trovatore, Cosi Fan Tutte. Ik hoop dat jij mij wat meer kan vertellen over Jules Massenet. Op een cd van Enrico Caruso sttat een aria uit de opera Le Cid: Ah tout est bien fini. Ik weet niet of je deze aria kent, anders een aanrader. Wat ik wou weten is jij een titel kent met verzamelwerk van Massenet. De meeste van zijn vele opera's zijn toch in de vergetelheid geraakt, maar ik weet dat hij in zijn tijd zeer popluair was om toch zijn hits in opera. Ik zou erg blij zijn met een titel waarop de hits van Massenet zijn gebundeld. Ik heb weleens naar zijn Manon geluisterd en dat was wel aardig, maar ik kan mij goed voorstellen dat Manon Lescaut van Puccini succesvoller was. Misschien moet ik Manon gewoon een tweede kans geven, maar ik wil eigenlijk gewoon een verzamelwerk hebben.

Wat Rossini betreft denk ik dat het zoals je schreef hetzelfde ligt. Zijn opera's zijn toch het leukst om te zien. Laatst naar de Barbier geweest door De Nederlandse Opera en dat was een waar spektakel. Het was niet zo goed als een videoopname van een uitvoering in de Met met Kathleen Battle en Thomas Hampson, maar er was veel te lachen en ik denk dat dat ook de opzet was van Rossini. Niet zozeer ontroeren, maar meer amuseren.

Nog een andere vraag waar jij vast wel antwoord op weet tegeven. De nummering van werken van grote componisten als Mozart , Beethoven en Bach. Hoe is die tot stand gekomen. Is het chronologisch en waar staan de afkortingen voor.

Groeten Jeroen

• Math

BWV staat voor Bachwerke verzeichnis. Het is meer een logische volgorde die zoveel mogelijk ook chronologisch wordt aangehouden althans dat prebeerde men.

Je moet je voorstellen een componist als Bach gaf zijn muziek niet uit. Hij schreef in opdracht van een bisschop, zijn Cantorei. Hij schreef iedere week voor een andere religieuse een nieuw werk. Van andere werken gebruikte hij de muziek die hij dan weer van nieuwe teksten voorzag. Bach plunderde zichzelf zijn hele leven lang.

Mozart gaf zijn werken weliswaar uit maar de volgorde waarin dat gebeurde was vaak volkomen willekeurig. Om e.e.a. systematisch te catalogisren heeft ene mijnheer Köchel die taak op zich genomen. De afkorting KV betekent dan ook Köchel Verzeichnis.

Beethoven bracht zijn werken uit onder een opus nr. Iedere nieuwe uitgave wordt het nummer met 1 verhoogd. De meeste werken (vanaf de romantiek) van componisten worden met een opusnummer aangeduid.

Een bekende opera van Jules Massenet is Thais. De beroemde vioolromance als tussenspel komt hierin voor. Ik heb zelf geen opera's van Massenet in mijn bezit. Ik kan wel voor je opzoeken welke verzamelwerken zijn verschenen.

Zal wel komende week worden.

Groeten

Math

• Math

Heb helaas geen verzameld werk kunnen vinden. Wel bijgaande cd's van zijn belangrijkste opera's.

Cléopâtre van Jules Massenet

Solisten: Kathryn Harries, Danielle Streiff, Martine Olmeda, Didier Henry, Jean-Luc Maurette, Mario Hacquard, Claude Massoz en Philippe Georges.

Choeurs du Festival en Nouvel Orchestre de Saint-Etienne o.l.v. P. Fournillier

Koch Schwann 3-1032-2 (2 CD's en tekstboek).

EMI Prijs: Æ’ 13,45

Titel Jules Massenet: Manon

Uitvoerende Angela Gheorghiu, Roberto Alagna e.a

De door u gekozen track:

componist: Massenet, Jules

werk: Manon

uitvoerende: Angela Gheorghiu, Roberto Alagna e.a/ Orchestre Symphonique et Choers de la Monnaie

CD informatie

Decca Prijs: Æ’ 13,45

Titel Jules Massenet: Thais

Uitvoerende Renee Fleming , Thomas Hampson, Giuseppe Sabbatini

De door u gekozen track:

componist: Massenet, Jules

werk: Thais

uitvoerende: Renee Fleming , Thomas Hampson, Giuseppe Sabbatini, Orchestre National Bordeaux Aquitaine

Groeten

Math

• Peter van der Zande

Zijn strijkkwarttetten!!!!!!

Tot en met Jan 2001 voor F 50,- in een box van EMI.

heerlijke muziek.

• jw

waar te koop.

Ken je de budget cd pagina op http://home.wanadoo.nl/jdpt/

een hele goede.

• Mr MIdi

strijkkwartetten van beethoven daar hoor je katten en honden in vechten.Luister eens naar de strijkkwartetten van carl nielsen.Hij gaat door waar Beethoven niet verder kon