Hallo Ron,
Om terug te komen op je vraag:
In ben woonachtend in Weert en de Wewerter muziekschjool heeft een aantal jaren geleden een luistercursus klassieke muziek opgezet. Er waren ook een aantal bezoeken aan concerten verbonden die dan achteraf besproken werden.
Als je zo'n collectioe muziek bezit, dan lijkt me dat voor jou echter niet geschikt. Misschien een vervolg daarop. Informeer eens bij de muziekschool in je omgeving.
De stadsbibliotheek heeft in de regel ook wel een grote collectie boeken in haar bezit die de moeite van het lezen waard zijn.
Waar ik in mijn radioprogramma's de nadruk op legde was dat ik de luisteraar wilde informeren. Informeren waar hij/zij op dat moment naar luisterde, wat zijn de achtergronden van het werk, wie was de componist en hoe stond hij in het leven. Wie waren zijn tijdgenoten. Het geheel was dus als het ware thematiosch opgebouwd.
We zijn toen gestart met muziek uit de Renaissence, via de Barok naar de Galante of zo men wel Roccoco, Weense klassieken, Romantiek en Modernen.
Telkens werd een componist meestal de belangrijkste uit de betreffende periode centraal gesteld. Gedurende een aantal; weken draaiden we dan klassieke muziek uit die periode aangevuld met achtergrond informatie. Op deze manier gaat muziek voor de niet kenner en luisteraar leven.
De konsekwentie is dan, dat je goed beslagen ten ijs moet komen. Dus veel lezen, inleven in de tijd en met name de tijdsgeest en de context waarin dat alles geplaatst moet worden.
Uiteraard speelt ook de politiek een wezenlijke rol in het geheel. Politiek en kunst, ogenschijnlijk hebben beiden niets met elkaar te maken. Niets is minder waar. Beiden zijn vaak tot elkaar veroordeeld. Dat is in ieder geval de overtuiging die ik heb gekregen.
Ook in mijn verenigingsblad schrijf ik vaak stukken over muziek. Achtergrond informatie over een stuk dat we ingestudeerd hebben. Ook hier moet je kennis van zaken hebben. Op de radioprogramma's krijg je meestal geen reacties, maar bij een vereniging van 100 mensen kunnen wel vragen naar boven komen. inhoudelijke vragen die vaak verder gaan dan het geschrevene. Via internet, muziek CDROM's en naslagwerken breid je categorisch je kennis verder uit.
Het verschaft mij in ieder geval veel plezier.
Groeten
Math