der fremersberg

• a.a.groen in t woud

Ik ben op zoek naar het verhaal behorend bij “der Fremersberg”van Koennemann

Wie kan mij helpen.

A.A.Groen in t Woud

• Floris Vergunst

Hallo,

Wij hebbe thuis de CD “de slag bij waterloo” wel, met de fremersberg erop. Ik ken het nummer dus heel goed, ik vind het ook heel mooi, maar ik heb niet de exacte tekst ervan. Ik weet wel dat het een troep soldaten is die op jacht gaan. Ze worden onderweg door een onweer overvallen en gaan dan in een kerkje dat ze tegenkomen schuilen.

Floris Vergunst, 15 jaar

• Chrispy

1 Jacht tafereel

De hoorn van de markgraaf, onderbroken door de echo van de bergen, roept de jagers. De jachtgroep, aanvankelijk ver weg, komen dichterbij en geven de komst van de jagers aan; de markgraaf geeft hen het signaal om te vertrekken: ze verspreiden zich. Tijdens het landelijke tafereel dat volgt, klinken jachthoorns, soms van dichtbij, soms van veraf.

2. Landelijke scène

Dorpslied: een nationaal lied uit Baden, solo, met refrein en dans. Tijdens de boerendans worden ze levendiger omdat ze bang zijn dat hun genoegens worden onderbroken. Een donderslag, die dichtbij hen losbarst, maakt een einde aan de dans; Ze vluchten met luide kreten en zoeken onderdak.

3. De storm.

De regen begint te druppelen, vermengd met windstoten, - het kondigt de storm aan, een fenomeen dat altijd verschrikkelijk en grandioos is in de bergachtige streken. – de storm neemt toe; bliksem scheurt door de wolken, elk moment worden de donderrollen formidabeler; Al snel barst de orkaan in al zijn kracht en woede los. De regen valt in stromen, de echo's van de berg weerspiegelen de donderslagen, die elkaar snel opvolgen. – plotseling weerklinkt de hoorn van de markgraaf; verrast door de storm roept hij om hulp - maar tevergeefs; geen menselijke orcilla hoort hem: het gebrul van de storm bedekt en domineert zijn stem; zijn aantrekkingskracht verzwakt steeds meer. - Uitgeput van vermoeidheid buigt de prins zijn knie en bidt: Mijn God, in u heb ik vertrouwen. Plotseling brengt de wind de zilverachtige klanken van een hermitageklok naar zijn oor, en tegelijkertijd hoort hij het lied van de monniken in gebed; - geleid door dit lied arriveert hij in Fremersberg. De storm neemt af; de jagers, op zoek naar de prins, vonden hem in het klooster. – Iedereen valt op zijn knieën en intoneert de

4. Te deum!

Heer God, alle lof zij u!