Goede boek over harmonieleer

  • Joost

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een goed boek over harmonieleer, waar je leert hoe je akkoorden moet plaatsen onder melodien, contrapunt en dergelijke. Ik wil dit voornamelijk leren om betere composities te kunnen maken.

    Kwa muziektheorie ben ik aardig geschoold, zeg maar toelatingsexamenconservatorium(ik heb alleen wel een lichte voorkeur voor jazz). Weet iemand een goed boek om me op dit gebied wegwijs te maken??

    bedankt mensen

  • Marieke

    Zelf vind ik het boek Harmonieleer van Hennie Schouten erg praktisch maar dit is misschien voor jou al te makkelijk. Het boek van Sem Dresden (Algemene muziekleer) is ook goed maar ontzettend oubollig en moeilijk geschreven.

    Deze website http://home.planet.nl/~brou2263/pers.htm, of deze:http://www.musicad.nl/theorie.htm kunnen ook een hulpmiddel zijn.

    Een goede muziekwinkel kan je ook goed adviseren Succes!

  • Marieke

    De eerste link werkt niet, heb ik gemerkt. Je moet (mag) het adres intypen zonder komma erachter. Wat een gevoeligheden toch weer. De beschrijving op de link gaat over het boek KWINTessens van Robijn Tilanus, maar ook dat zul je als kenner wellicht al uit je hoofd kennen.

  • kees Weggelaar

    Voor het echt strenge werk is de harmonieleer van Hennie Schouten uitstekend.

    Ook het boek “contrapunt-harmonie”van Ernest W. Mulder is uitstekend.Ik denk, dat dit laatste boek alleen nog antiquarisch te verkrijgen is.Bereid je er wel op voor, dat beide leerboeken “streng”, soms “saai”, maar technisch gezien oerdegelijk zijn.Uit oogpunt van pure denkdiscipline zijn deze boeken prima, als je goede begelleiding er mee krijgt. Probeer de muziekhandel Broekmans & V. Poppel in de V. Baerlestraat te Amsterdam eens te benaderenSucces!Joost schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > Ik ben op zoek naar een goed boek over harmonieleer, waar je

    > leert hoe je akkoorden moet plaatsen onder melodien,

    > contrapunt en dergelijke. Ik wil dit voornamelijk leren om

    > betere composities te kunnen maken.

    >

    > Kwa muziektheorie ben ik aardig geschoold, zeg maar

    > toelatingsexamenconservatorium(ik heb alleen wel een lichte

    > voorkeur voor jazz). Weet iemand een goed boek om me op dit

    > gebied wegwijs te maken??

    >

    > bedankt mensen

  • Joost

    `Denk je echt dat die Henny Schouten een goed boek is???

    Ik heb namelijk Algemene Muziekleer van H Schouten, en dat boek is echt vreselijk,,, dat boek geeft me echt het gevoel alsof ik mijn rekenmachine erbij moet pakken,, buhh

    maar bij gebrek aan beter mischien,, wie weet :)

  • Luc Geysemans

    Kijk eens uit naar “Functionele harmonie” van E. GEEURICKX (delen 1 & 2)

    Professor harmonie Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen

    uitgeverij nv De Monte te Leuven (1973)

    ref. D/1973/1507/11

    Ik heb deze werken gebruikt bij mijn opleiding harmonie aan de muziekacademie te Mortsel (bij Antwerpen).

    vriendelijke groet

    Luc

  • Joos

    Bedankt voor al julie tips lieve mensen

  • Beteke

    Het beste boek wat er te vinden is m.b.t. harmonieleer is:

    >> Harmonieleer - Piet Nijsten - Lemmensinstituut - Belgie <<

  • dagmar

    hoihoi

    er bestaat ook een boek vam Bernard nelleke;algemene muziekleer. Ik heb dit als een goed boek ervaren. Voor mij was het nog een beetje erg pittig maar voor jou misschien wel leuk. Of te makkelijk dat weet ik niet

    Succes in ieder geval,

    muzikale groetjes Dagmar

  • Kim Vinck

    Goed boek over harmonieleer (muziekhogeschool Lemmens):

    L. Verbeke,

    Principes van de westerse tonaal-functionele harmonie,

    een algemene harmonieleer.

    http://vanstockum.nl/product/13306533