stelling....

• Matthijs

Stelling: Muziek maken is voor 99% ratio en 1% emotie. Muziek beluisteren is voor 1% ratio en 99% emotie.

Ik zeg niet dat ik het er zelf mee eens ben. Ben alleen benieuwd of ik een discussie op gang kan brengen.

groet,

Matthijs

• Math

Je stelling deugt niet. Hoe kan een violist in een bepaald stuk alleen maar de nootjes spelen of een pianist de toetsjes aanraken. Een zanger of zangeres laat je ook de nootjes zingen?

Mijn idee: koop een syntisizer programmeer alle instrumenten in via een programma dat automatisch muziek kan lezen en transporteren naar een WAV bestand en opnemen maar!

Je ziet dit soort ingeblikt geluid terug in de pop muziek, een van de redenenen waarom het niet of nauwelijks nog verkoopt.

Nee Matthijs, in de klassieke muziek zie ik dat nog niet zo snel. Een violist kruipt in de huid van een componist en via dat gevoel speelt hij.

Ik ben een verdienstelijk amateur zanger en soleer met zekere regelmaat. Als je in een stuk muziek geen emotie legt, dan kun je het vergeten.

Ik heb diverse DVD's van Ceciliea Bartoli. Je moet eens zien welke emoties dat mens uitstraalt en ook in haar muziek weet te leggen. Dat heeft niets met ratio te maken, dat is pure emotie.

Met name in het theater is dat zo prachtig te zien. Theater is emotie. Het gaat er helemaal niet om of een stuk perfect wordt gespeeld. Dat kun je alleen maar bereiken met een cd opname waar letterlijk alle foutjes er uit worden gefilterd of overgespeeld en zodanig aan elkaar geplakt dat je een nagenoeg perfect eindresultaat bereikt.

Het is die zanger, die instrumentalist of die dirigent die het publiek in zijn ban weet te brengen. Als dat niet voor het overgrote deel uit emotie bestaat, dan krijg je van die uitvoeringen die voor het publiek nooit bevredigend zijn. Het eindresultaat is saai en gekunseld.

Dezelfde interactie moet je ook krijgen als je een cd beluistert. Iets moet je als luisteraar toch pakken?