klassieke muziek onder jongeren

• een 14 jarig meisje

waarom word er toch altijd zo raar gedaan wanneer je op je 14e gewoon liever naar klassieke muziek luisterd? Ik ben zo opgevoed en ik vind het fijn, maar niemand die mij hier ooit eens gelijk in geeft. Zijn er meer mensen zoals ik, die graag uit gaan, maar thuis gewoon liever klassiek luisteren, ik begin er nu wel een beetje van te balen om altijd maar te horen ‘pffft, wie luistert er nou naar dat kattengejank.’ (ps. ben ik dan zo wereldvreemd?)

• Marieke

Integendeel, je kijkt tenminste verder dan je neus lang is. Ga zo door, en geniet van klassieke muziek, dat lang niet altijd kattengejank is.

• math.nelissen

Onder jongeren is het nu eenmaal not done om zihch met andere zaken bezig te houden , welke de leeftijdsgroep “voorschrijft”. Mijn dochters zijn alle drie verslingerd aan klassieke muziek al gaan ze vaak uit en luisteren ze ook naar metal en andere soorten muziek.

Mijn jongste dochter speelt uitstekend dwarsfluit. Zij wilde dit instrument al leren bespelen toen ze nog maar net 5 jaar oud was. Haar vingers waren te klein om zo'n grote fluit te kunnen hanteren. Zij is in het piperkorps gaan spelen van de plaatselijke schutterij. Na 3 jaar aanmodderen met een valse fluit, kreeg zij eindelijk haar felbegeerde dwarsfluit. Momenteel is zij 19 en speelt nog altijd. Naast modernere muziek speelt zij ook Mozart, Handel en andere componisten.

Mijn 2e dochter wilde al heel jong een cello leren bespelen. Ook haar specifieke keuze.

Als jij klassieke muziek leuk vindt, laat je vooral niet afschrikken door de mening van anderen al is dat voor een jongere vaak heel moeilijk.

Mijn oudste dochter was helemaal weg van klassiek ballet. Dus heeft zij een klassieke balletopleiding gevolgd totdat zij te horen kreeg dat zij de bouw niet had om aan de extreme opleidingseisen fysiek te kunnen voldoen.

Waar het in het leven vooral om gaat is om je eigen mening te ontwikkelen en daar achter te blijven staan.

Als ik jou zo hoor ben je al een heel eind op weg.

Groeten

Math

• Frank

Hoi meisje ;),

toen ik zo oud was als jij vond ik ‘t heerlijk om na school op m’n kamer achterover in een lekkere stoel naar klassieke muziek te luisteren. Vooral de hoornconcerten van Mozart en Weber vond (en vind) ik prachtig.

Mijn zoontje van 2 vind klassieke muziek ook prachtig, maar danst net zo graag op muziek uit de top-40. Zelf ben ik op 2 instrumenten afgestudeerd op het conservatorium, maar ken ook de meeste nummers uit die top-40.

Het een sluit het ander niet uit!!!

Ik kan 't heel erg waarderen als jonge mensen een eigen mening hebben. Blijf dus vooral jezelf en geniet van alles wat klassieke muziek te bieden heeft!!!

Groetjes,

Frank.

• Judith Kuipers

Nee het is helemaal niet raar………

Er zijn genoeg jongeren hoor, je moet ze alleen kennen. Ik ben 17 jaar speel dwarsfluit en doe conservatorium Den Haag. Ook zit ik op school. Ik hou ontzettend van klassieke muziek, maar luister ook weleens naar Witney Houston ofzo. Dat vind ik ook mooi. Toch geef ik de voorkeur aan klassiek. Ook uitgaan vind ik heel soms leuk, maar disco' s hoeven voor mij niet zo. Ga liever naar de bios, of een klassiek concert natuurlijk! Speel je zelf ook een instrument?

Nou, blijf lekker luisteren. Toen ik drie was kwam ik al met platen aanlopen van fluitmuziek enzo, het is inderdaad een btje hoe je wordt opgevoed, als je ouders nooit naar klassiek luisteren denk ik dat een kind er minder open voor staat, maar gelukkig hebben mijn ouders ook een goede smaak :-)

groetjes Judith

• maaike (14)

hai ,

ik ben ook 14 en hou ook van klassieke muziek. Mara ik vind ook top40 muziek leuk. Ik hou ervan om uit te gaan, maar hou er ook van om piano en viool te spelen. Of op m'n kamer klassieke muziek te luisteren. Je bent dus zeker niet de enige!

Maaike