PERSBERICHT
Concert door het Volte Ensemble
Zaterdag 6 april, aanvang 14:00 uur
Lokatie: de Noorderkerk te Amsterdam (Noordermarkt)
Vleugel: Erard +/- 1900 (uit het atelier van Frits Janmaat)
Programma:
1. André Caplet: Cinq Ballades Françaises (gedichten van Paul Fort)
(1878-1925)
Valérie Guillorit, sopraan; Eddy Janning, piano
2. Maurice Ravel: Chansons Madécasses
(1875-1937)
Vallérie Guillorit, sopraan; Ingrid Geerlings, fluit; Eveline Kraayenhof, cello; Eddy Janning, piano
3. Gabriel Fauré Eerste Pianokwartet in c, opus 15
(1845-1924)
Casper Bleumers, viool; Arjan Wildschut, altviool; Eveline Kraayenhof, cello; Eddy Janning, piano
Op zaterdag 6 april 14:00 uur speelt het Volte Ensemble in de Noorderkerk (Amsterdam) een Frans programma.De vleugel die bespeeld wordt is een Erard-vleugel (van rond 1900) uit het atelier van restaurateur Frits Janmaat. Als eerste werk staat een zelden te horen liederen-cyclus van de Franse componist André Caplet, de ‘Cinq Ballades Françaises’, op het programma. Dit zijn heel speciale stukken, die Caplet schreef na de oorlog (rond 1920) met uitgebreide piano-soli. Als je de noten ziet denk je aan Debussy of Ravel, maar zo klinkt het niet, het is heel wonderlijke, eigen muziek met veel sfeer. Voor de oorlog had Caplet een zeer respectabele staat van dienst opgebouwd, met name ook als dirigent (o.a. dirigeerde hij de première van Debussy’s ‘Le martyre de Saint Sebastien’). Gedurende de oorlog was Caplet in militaire dienst. Hij raakte gewond en zijn longen werden aangetast door gas. Het bleek een keerpunt in zijn carrière. Verzwakt besloot hij na de oorlog zich alleen met componeren bezig te houden. Uit die periode (1918-1925) stammen zijn meest bijzondere en originele composities, zoals de ‘Trois Fables’ en de ‘Cinq Ballades Françaises’. Met grote harmonische vrijheid wordt een speels gevoel ontwikkeld waarin alles gaat om sfeer en textuur. De Cing Ballades Françaises zijn zeer gevarieerd, van intiem en kalm tot grillig en extravagant.
Vervolgens staan op het programma Ravel’s fantastische ‘Chansons Madecasses’ voor sopraan, cello, fluit en piano, en daarna het beroemde Eerste Pianokwartet in c van Fauré.
Door gebruik te maken van de Erard wordt er aan de uitvoering een dimensie toegevoegd; de muziek klinkt zoveel natuurlijker met dit instrument, geen balansproblemen, alles klopt! Het timbre, de verschillen tussen hoog en laag, de zangerigheid en doorzichtige klank van de bassen, alles werkt samen voor een optimale klankschoonheid.
Het Volte Ensemble
Valérie Guillorit, sopraan
Ingrid Geerlings, fluit
Casper Bleumers, viool,
Arjan Wildschut, altviool
Eveline Kraayenhof, cello
Eddy Janning, piano
Info:020-639 2273 of
e-mail: e.janning@planet.nl