Hallo mensen,
Ik ben op zoek naar medewerkers voor het oprichten van een opera-gezelschap (professioneel). Ik zoek gelijkgestemden. Misschien iets voor jou?
Email/bel me alsjeblieft.
Groetjes,
Maurice Wiche. Tel. 045 5217629.
Leuk Maurice, maar in Heerlen en omstreken heb je al 2 opera gezelschappen die op semi professionele basis opereren. Of moet ik zeggen goedwillende amateurs die voor hun grote rollen Duitse zangers inhuren en de bijrolletjes en koorwerken vanuit het eigen gezelschap voor rekening nemen. Het 2e gezelschap is ontstaan na onenigheid binnen de eerste club. Wil je in dezelfde regio nog een derde club oprichten, professioneel nog wel? De (echte) professionele gezelschappen kunnen niet zonder zakken met geld van de overheid, de kleine amateurgezelschappen (semi professioneel zo je wilt) moeten het doen met wat grijpstuivers van het bedrijfsleven dat incidenteel bereid is hen te sponseren.
Ik wil niet negatief doen over het initiatief, maar het lijkt mij, op zijn zachts gezegd, een te hoog gegrepen doel zeker in die regio.
Wat een leuk idee! Helaas ben ik amateur, anders zou ik zeker belangstelling hebben gehad. De reactie van Math lijkt mij niet erg constructief. Het enkele feit dat er al operagezelschappen bestaan hoeft aan nieuwe initiatieven niet in de weg te staan. In ieder geval is er grote belangstelling voor opera. Succes!
Kom kom beste Tjalling DM,
Ik weet heus wel wat er zoal komt kijken bij een semi-professioneel gezelschap. Ik heb enkele rollen gedaan bij het inmiddels uitgebluste operette gezelschap Orheus in Roermond. Ik ben ook amateur maar heb een dusdanig stemgeluid dat ik voor de grotere bijrollen werd ingehuurd.
Ook deze mensen werkten met beroepsmensen uit Duitsland. Alleen al inhuren van een (Duits) orkest kostte voor 6 uitvoeringen meer dan DM100.000,00. Het LSO heeft al helemaal geen tijd en zin om zich met deze gezelschappen bezig te houden ondanks dat er betaling tegenover stond. Ieder jaar werd bij Orpheus een productie op de planken gezet. Vaak moesten particuliere geldschieters tonnen bijbetalen om de tekorten af te dekken.
Dit heeft niets met niet constructief denken te maken. Eerder realiteitszin. Je kunt wel dingen willen, maar kijk eens naar hoe anderen het dan doen. Zijn anderen werkelijk zo stom en heb jij dan alleen de steen der wijzen gevonden? Het ware wellicht beter als mensen met ideeen bij bestaande gezelschappen zouden binnenstappen en daar de zaken op een andere manier gaan aanpakken. Als zodanig versterk je een gezelschap en maak je je zelf te nutte.
Wil je op professionele basis gaan werken dan betekent dat, dat je je mensen moet gaan betalen. Wat heb je ze te bieden? De meeste mensen in het zuiden die een conservatorium opleiding achter de rug hebben vertrekken richting Duitsland. Waarom? Omdat iedere zichzelf respecterende stad daar nog een opera en operettegezelschap heeft. Cultuur is daar nog een begrip. In Nederland kent men dat niet. Hier lopen 3 baritons rond die iedereen kent terwijl de rest in totale onbekendheid aan de weg staat te kijken. Kansen krijgt men niet of nauwelijks.
Als er dan al een gezelschap kan ontstaan dan betekent dat, dat men moet concureren met Aken, Keulen, Dusseldorf en Luik die in deze regio uitstekende producties brengen. In Maastricht wordt in de Eurohal met zekere regelmaat de opera van Wallonie uitgenodigd die per voorstelling zo'n 6 a 7000 bezoekers trekken. Dat zijn de gezelschappen waar je dan als clubje tegenop moet boksen.
Ik vind het een schitterend initiatief van Maurice, maar ik betwijfel of dat te realiseren valt.
Ik blijf het hier met belangstelling volgen.
Groeten
Math
Beste Math,
Het gaat mij niet om wat je wel niet allemaal weet of kan, maar om je buitengewoon zure bijdragen. Jij hebt kennelijk alles al gezien en meegemaakt in het (muziek) leven, Laat mensen die gewoon enthousiast zijn of een (in jouw ogen te) simpele vraag hebben toch gewoon in hun waarde.
Ik zou je dit prive hebben gestuurd als je je e-mail adres zou hebben vermeld. Nu dat niet het geval is moet het helaas “openbaar”.
Tjalling
Math schreef:
>
> Kom kom beste Tjalling DM,
> Ik weet heus wel wat er zoal komt kijken bij een
> semi-professioneel gezelschap. Ik heb enkele rollen gedaan
> bij het inmiddels uitgebluste operette gezelschap Orheus in
> Roermond. Ik ben ook amateur maar heb een dusdanig stemgeluid
> dat ik voor de grotere bijrollen werd ingehuurd.
> Ook deze mensen werkten met beroepsmensen uit Duitsland.
> Alleen al inhuren van een (Duits) orkest kostte voor 6
> uitvoeringen meer dan DM100.000,00. Het LSO heeft al helemaal
> geen tijd en zin om zich met deze gezelschappen bezig te
> houden ondanks dat er betaling tegenover stond. Ieder jaar
> werd bij Orpheus een productie op de planken gezet. Vaak
> moesten particuliere geldschieters tonnen bijbetalen om de
> tekorten af te dekken.
> Dit heeft niets met niet constructief denken te maken. Eerder
> realiteitszin. Je kunt wel dingen willen, maar kijk eens naar
> hoe anderen het dan doen. Zijn anderen werkelijk zo stom en
> heb jij dan alleen de steen der wijzen gevonden? Het ware
> wellicht beter als mensen met ideeen bij bestaande
> gezelschappen zouden binnenstappen en daar de zaken op een
> andere manier gaan aanpakken. Als zodanig versterk je een
> gezelschap en maak je je zelf te nutte.
> Wil je op professionele basis gaan werken dan betekent dat,
> dat je je mensen moet gaan betalen. Wat heb je ze te bieden?
> De meeste mensen in het zuiden die een conservatorium
> opleiding achter de rug hebben vertrekken richting Duitsland.
> Waarom? Omdat iedere zichzelf respecterende stad daar nog een
> opera en operettegezelschap heeft. Cultuur is daar nog een
> begrip. In Nederland kent men dat niet. Hier lopen 3 baritons
> rond die iedereen kent terwijl de rest in totale onbekendheid
> aan de weg staat te kijken. Kansen krijgt men niet of
> nauwelijks.
> Als er dan al een gezelschap kan ontstaan dan betekent dat,
> dat men moet concureren met Aken, Keulen, Dusseldorf en Luik
> die in deze regio uitstekende producties brengen. In
> Maastricht wordt in de Eurohal met zekere regelmaat de opera
> van Wallonie uitgenodigd die per voorstelling zo'n 6 a 7000
> bezoekers trekken. Dat zijn de gezelschappen waar je dan als
> clubje tegenop moet boksen.
> Ik vind het een schitterend initiatief van Maurice, maar ik
> betwijfel of dat te realiseren valt.
> Ik blijf het hier met belangstelling volgen.
>
> Groeten
>
> Math
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?