hulp nodig, zoek muziek

• Marlon

Ik weet eigenlijk niks van klassieke muziek. Maar in het tv programma tussen kunst en kitsch hoor ik altijd piano muziek tussen de gesprekken. Dit vind ik erg mooi. Heb alleen geen idee van wie het is, het is ook heel simpel, dus bekend zal het wel niet zijn.

Maar er zullen vast mensen zijn die weten wat ik bedoel. Weet je dan ook op welke muziek ik moet zoeken? ik wil namelijk graag van dat soort muziek.

Alvast bedankt!

• Lowrider

Schubert vindt je wel wat dat denk ik

• math

Een hopeloos probleem is het altijd om mensen advies te geven op basis van een stukje dat ze in een of ander radio of televisie programma hebben gehoord. Men holt naar de dichtsbijzijnde cd boer en draait het stuk muziek vervolgens helemaal grijs. Na enkele weken belandt het ding tenslotte tussen de andere cd'tjes die een zelfde lot beschoren zijn. Wat ik wil zeggen is, smaak en gehoor moet je ontwikkelen zeker in de klassieke muziek waar muziek vaak voorzien is van een dubbele bodem. De populaire muziek kent dit helemaal niet. Recht toe recht aan als het maar een beetje klinkt en vooral: als het maar verkoopt!

Mijn advies in deze is altijd, ga af op hetgeen je mooi vindt en koop daar eens een aantal cd's van. Hoeven nog niet eens zo'n dure cd's te zijn. Met Kruidvat cd's is helemaal niets mis mee, spotgoedkoop en meestal van een redelijk niveau en kwaliteit. Draai dat eens met zekere regelmaat. Neem voor jezelf de tijd om er naar te luisteren. Het is ongelooflijk ontspannend als je in de file staat en een stuk klassieke muziek kunt draaien. Beter dan het opgejutte geschreeuw en gebler van een aantal overjarige dj's die op de popzenders hun geplugde cd's de top 10 inrammen.

Klassieke muziek ontspant veel meer. Je ontwikkelt op deze manier ook je muzikale gehoor, je leert onderscheid maken tussen wat goed is en minder goed of slecht.

Uiteindelijk geldt dat natuurlijk voor alle soorten muziek. Wil je meer achtergronden weten, loop eens een bibliotheek binnen en neem eens een boek mee over een bepaald componist waar je muziek van hebt. Geheid dat je na het lezen van zo'n boek een geheel andere kijk krijgt op de muziek die je van de goede man hoort. De componisten vroeger waren in feite ambachtslieden die opdracht kregen om een stuk muziek in elkaar te zetten. Hun kunstenaarsschap was geheel afhankelijk van de grillen en nukken van hun broodheer. De boodschap van de componist is dan veelal vervlochten in de muziek, vandaar de dubbele bodem waar ik het over had.

Groeten

Math

• lientje

hallo

ik vind het mooi hoe je het uitlegt!

ik vind klassieke meziek ook nie mis!

ik doe ook klassiek ballet!

k vind ook dat sommige mensen cd kopen en ze dan op zolder smijten!

k geef u groot gelijk!

dada

lientje

math schreef:

>

> Een hopeloos probleem is het altijd om mensen advies te geven

> op basis van een stukje dat ze in een of ander radio of

> televisie programma hebben gehoord. Men holt naar de

> dichtsbijzijnde cd boer en draait het stuk muziek vervolgens

> helemaal grijs. Na enkele weken belandt het ding tenslotte

> tussen de andere cd'tjes die een zelfde lot beschoren zijn.

> Wat ik wil zeggen is, smaak en gehoor moet je ontwikkelen

> zeker in de klassieke muziek waar muziek vaak voorzien is van

> een dubbele bodem. De populaire muziek kent dit helemaal

> niet. Recht toe recht aan als het maar een beetje klinkt en

> vooral: als het maar verkoopt!

> Mijn advies in deze is altijd, ga af op hetgeen je mooi vindt

> en koop daar eens een aantal cd's van. Hoeven nog niet eens

> zo'n dure cd's te zijn. Met Kruidvat cd's is helemaal niets

> mis mee, spotgoedkoop en meestal van een redelijk niveau en

> kwaliteit. Draai dat eens met zekere regelmaat. Neem voor

> jezelf de tijd om er naar te luisteren. Het is ongelooflijk

> ontspannend als je in de file staat en een stuk klassieke

> muziek kunt draaien. Beter dan het opgejutte geschreeuw en

> gebler van een aantal overjarige dj's die op de popzenders

> hun geplugde cd's de top 10 inrammen.

> Klassieke muziek ontspant veel meer. Je ontwikkelt op deze

> manier ook je muzikale gehoor, je leert onderscheid maken

> tussen wat goed is en minder goed of slecht.

> Uiteindelijk geldt dat natuurlijk voor alle soorten muziek.

> Wil je meer achtergronden weten, loop eens een bibliotheek

> binnen en neem eens een boek mee over een bepaald componist

> waar je muziek van hebt. Geheid dat je na het lezen van zo'n

> boek een geheel andere kijk krijgt op de muziek die je van de

> goede man hoort. De componisten vroeger waren in feite

> ambachtslieden die opdracht kregen om een stuk muziek in

> elkaar te zetten. Hun kunstenaarsschap was geheel afhankelijk

> van de grillen en nukken van hun broodheer. De boodschap van

> de componist is dan veelal vervlochten in de muziek, vandaar

> de dubbele bodem waar ik het over had.

>

> Groeten

>

> Math

• Thomas

Ik hou gewoon van briljante echte dingen. Ik hou ook van house soul, jazz, punk, new-wave alles. Het gaat erom dat ik mijn eigen weg vind in de muziek. Ik ben zoals ze zeggen “een reiziger in de muziek”

• Math

Helemaal gelijk Thomas. Ik wek misschien de indruk alles over een en dezelfde kam te scheren. Naast klassie muziekliefhebber heb ik ook een aanzienlijk aantal modernere CD's. Jazz, soul, stevige Rock&Roll. Er wordt nog wel authentieke muziek gemaakt en geschreven met eigen karakter. Weliswaar ben ik daar vaak geen liefhebber van, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Kunst in zijn algemeenheid moet altijd oorspronkelijk zijn. Dat geldt voor elke vorm van kunst.