conservatorium

• Matthijs

Volgend jaar wil ik beginnen aan een studie aan het conservatorium piano, klassiek. Ik ben al bij enkele conservatoria geweest, bijvoorbeeld bij dat van Arnhem, Enschede, Amsterdam en Den Haag. Natuurlijk heb ik al een aardig beeld gekregen. Maar ik ben op zoek naar de meningen van mensen die studeren aan een conservatorium of degenen die dit net als ik van plan zijn te gaan doen.Hoeft niet per se piano te zijn.

Ik vraag me bijvoorbeeld af waarom je voor een bepaald conservatorium kiest, hoe het je bevalt, hoe de toelatingsprocedure in zijn werk gaat etc.

Groetjes, Matthijs

• Mr Midi

Helaas wil je meningen van mensen die gaan studeren of op dit moment studeren.

Ik heb zelf 4 verschillende studies op verschillende concervatoria achter de rug.

Je leest het al, ik ben afgestudeerd en die meningen wil je niet horen:)

• Matthijs

Natuurlijk wel. Ik ben ook geïnteresseerd in mensen die al conservatorium hebben gedaan. Misschien juist wel! Alleen was ik vergeten dit te vermelden. Het spijt me (Mr Midi) dat ik je zo achtergesteld heb. As je nog je meningen wilt vertellen… Heel graag!

• Mr Midi

Ik was afwezig, vandaar de late reactie.

Ik heb zelf o.a. klassiek piano en viool gedaan in de periode 1973-1980 en in de jaren 90 electronische muziekinstrumenten wat een opleiding binnen de lichte muziek is.

Zoals de studie in de jaren 70 was is tie helaas niet meer.Er was in die tijd veel ruimte om je op tal van vlakken te ontwikkelen.

Mede door de verkorting van de studie is er minder tijd.

Wat mij opgevallen is is dat studenten die op een lichte opleiding zitten concervatiever zijn dan de klassieke studenten m.a.w. ze lopen behoorlijk naast hun schoenen en denken dat ze het helemaal gaan maken.

En dit is eigenlijk een raad die ik je geef, denk niet dat de weg naar de top eenvoudig is. Nederland is klein en er is maar weinig plaats voor nieuw aanstormend talent. En de plaatsen die er zijn zijn reeds bezet door o.a. Soerjadi

Concervatorium tijd is leuk, er is wel een enorm verschil per concervatorium. Ik doel hiermee op niveau en toelatingseisen. Ik denk dat Den Haag boven aanstaat.

Dit is niet vergelijkbaar met bijv Tilburg. In Tilburg kan een zeer middelmatige muziekschoolleerling toegelaten worden.

Mijn advies is dan ook om naar de open dagen toe te gaan en jezelf terdege te informeren over het concervatorium. Zorg dat je voor jezelf vragen hebt t.a.v. bijv studieprogramma (ook over theoretische vakken)

Vergelijk bijv toelatingseisen. Denk je dat Den Haag bijv te moeilijk is, bereid je dan een jaar langer voor als jou keuze op dat concervatorium is gevallen.

Kijk ook welke docenten ze hebben, je kan een voorkeur uitspreken.

Wat ikzelf altijd jammer heb gevonden is de hokjesgeest die op een concervatorium heerst. Het zijn per instrument allemaal gescheiden wereldjes.

Nou succes.

• Math

Tja Mr. Midi je haalt het hier aan. Een middelmatige muziekschoolleerling. Ik zelf heb vroeger een aantal jaren muziekonderwijs genoten aan de muziekschool in Maastricht. Conservatorium wilde ik niet doen.

Ik heb wel een redelijk gedegen ondergrond meegekregen van muziek, muziekleer en wat al zo meer bij komt kijken bij deze school.

Mijn kinderen zijn naar de muziekschool in Weert gegaan. Een cursusje van 1 jaar daarna weer een jaar enz. Als je ziet hoe miserabel het niveau is wat zij die kinderen bijbrengen dan krijg ik kromme tenen. Ik heb hen allen naar Belgie laten gaan op de muziek academie in Neerpelt. Deze opleiding is wat je noemt nog van de oude stempel.

Kennis van muziek, notenleer, ritmiek. Als je ziet hoe dat daar nog aangepakt wordt tegen een prijs waar je in Nederland om lacht, dan kunnen ze hier toch nog het e.e.a. leren.

Algemene muziekleer is iedere week. 2,5 uur lang af te sluiten met een openbaar examen. Zakken kan niet, dan moet je de school verlaten.

Een muziekinstrument mag je na 1 jaar kiezen. Duur 1,5 uur per week.

Totale kosten op jaarbasis 9000 Bfr.!!!

Na 2 jaar ben je verplicht in het orkest van de school te gaan spelen. De gehele zaterdagochtend wordt daarvoor uitgetrokken. Muziekleer vervalt dan wel maar de instrumentlessen gaan wel door.

Al met al een prima opleiding voor mensen die klaargestoomd willen worden voor het conservatorium. Ik moet erbij zeggen dat leerlingen die in Nederland les gehad hebben, niet kunnen doorstomen op een Belgisch conservatorium. Het algemen muzikale niveau is dusdanig bedroevend laag dat ze het eerste jaar niet door komen. Je mag dan eerst een jaar muzikale academie gaan doen, slagen en vervolgens toelatingsexamen doen.

Misschien iets voor Matthijs om zich daar ook eens te orienteren.

Groeten

Math

• Mr Midi

De Belgische muziekscholen bieden inderdaad zeer gedegen opleidingen.

Wat je zo stelt onderschrijf ik van harte.

Het heeft deels te maken met een dieper gewortelde muziekcultuur in Belgie.

Overigens is het met een in Nederland gehaald einddiploma niet toegestaan om les te geven aan een belgische muziekschool!

Het toelatings en eindniveau op de nederlandse concervatoria is de afgelopen 30 jaar met sprongen omlaag gegaan.

Deels is dit te wijten aan de bezuinigingen en de naar mijn mening overlevingsdrang van de concervatoria. Er zijn er in nederland te veel.

Concervatoria laten zoveel mogelijk leerlingen toe en eindexamen doen om het geld van de overheid te krijgen, dit is ten koste gegaan van de kwaliteit.

Toen ik aan mijn studies begon telde het concervatorium waar ik op zat ongeveer 120 studenten, toen ik afstudeerde waren het er 500.

De aandacht die op concervatoria gegeven wordt ter voorbereiding van het docentschap van de studenten is m.i. onder de maat, dit vertaald zich naar middelmaat op muziekscholen.

• Math

Een vriend van mij heeft zangles gedaan bij Mia Besseling in Maastricht. Zij is een internationaal bekende pedagoge. Ondanks dat zang zijn hoofdvak was, kreeg hij per week slechts 1,5 effectieve zangles.

Voor een toekomstig proffesional veel en veel te weinig.

Mijn jongste dochter studeerde een aantal jaren in Belgie aan de muziekacademie. Haar instrument was dwarsfluit. Zij koos ervoor om een andere HBO opleiding te gaan doen waar meer perspectief in zit. Haar fluit wilde zij echter niet aan de wilgen hangen. Momenteel heeft zijn een prive leraar die tevens solist is in de KMK. Uitstekend musicus overigens. Het kind kan momenteel zo goed fluiten dat afgestudeerde musici het nakijken hebben. Zij kan noten lezen als de beste. Ritmiek en dynamiek zijn prima ontwikkeld door de lessen in Belgie.

Dit alles in ogenschouw nemende verwondert het mij nog dat de orkesten in Nederland nog op een hoogstaand niveau kunnen meespelen.

Het Concertgebouworkest speelt toch al decennialang op wereldniveau mee. Maar ook andere bekende vocalisten en solisten kunnen internationaal nog goed mee. Daar staat wel tegenover dat de meesten zich verder bekwamen in het buitenland.

Komen ze hier terug, dan blijkt dat van een carriere hier in Nederland nauwelijks sprake kan zijn door de zeer beperkte mogelijkheden die er zijn. Wat te denken van een zangeres als Angelina Ruzzafante die hier nauwelijks bekend is. Toch won zij o.a. het vocalisten concours in Den Bosch en werd 4e op het Pavarotti concours. Zij zong in Wenen, Dusseldorf, Mexico.

John Brocheler is ook zo'n figuur. Een bariton van jewelste. In Nederland nauwelijks bekend. Nu de laatste jaren toen hij aangaf het rustiger aan te willen doen en hij een kerstconcert heeft gezongen voor de televisie, breekt zijn naam door. Toch is John een bariton die jaren in de Scala heeft gezongen, die een aantal jarten in de Metropolitan heeft gezongen. Avant garde was in de 60er jaren in Nederland een vies woord. Maar hij zong het in New York in die jaren.

Probleem is dat in Nederland aan de top zit en men is niet bereid daar een halve stap voor terug te doen om aanstormend talent een kans te geven.

Als je naar de amateurmuziek kijkt zie je hetzelfde. Dirigenten van koren of muziekverenigingen zullen niet of nauwelijks met elkaar gaan praten. Men geeft liever op elkaar af. Haat en nijd regeert. Ik loop zelf al een 30 jaar mee in het zangwereldje, het is overal het zelfde.

Sinds een aantal jaren werk ik als repetiter en studeer wat zaken in als hulp van de dirigent. Je komt in kontakt met dirigenten op cursussen en workshops. Vreselijk wat een opgefokte eigenheimenrs. Zij prediken vaak voor eigen parochie en zijn niet eens bereid te luisteren naar hun collega's.

Of dat nu in Nederland is of in Duitsland. Het is om het even.

Groeten

Math

• Melanie

Hi Matthijs,

Ik studeer aan het conservatorium te Utrecht. Ik zit nu in mijn eerste jaar altviool. Ik heb voor Utrecht gekozen, omdat de altvioollerares daar heel goed is. Ik zou als ik jou was ook voorspelen in een conservatorium, waar jij de laar, lerares leuk en goed vindt. Wat heel verstandig is, is om een afspraak met die leraar, lerares te maken,voordat je gaat voorspelen. Deze heeft dan een indruk van jou en jij van hem, haar.

Mij bevalt het uitstekend. Ik vind het heel leuk en de sfeer is goed. Veel succes

groetjes, Melanie

melanio@hotmail.com

• Matthijs

Sorry dat ik zo lang niets van me heb laten horen,

Mr Midi. Bedankt voor je reactie. Dat de weg naar de top heel lang en heel zwaar is, ben ik me bewust. Het is ook niet mijn hoogste doel. Ik eis niet van mezelf dat ik het helemaal ga maken. Dan wordt de druk veel te groot.

Ik ben me aan het oriënteren wat conservatoria betreft. Zo ben ik al in A'dam, Den Haag, Arnhem en Enschede geweest. Afgelopen dinsdag heb ik bijv. in Arnhem voorgespeeld voor Marjes Benoist. Een echte voorkeur voor docenten heb ik nog niet. Ik maak wel afspraken met docenten. Wie weet komt het nog.

• Matthijs

Bedankt Math, voor je reactie

Algemeen kan je misschien veronderstellen dat het muziekonderwijs heel slecht is, maar ik denk dat het onderwijs dat ik krijg hierop een uitzondering is. Ik heb aan de muziekschool in Neede les, van José de Bree (docerend en uitvoerend musicus). Ik krijg een uur per week les. De kosten zijn niet laag, maar de kwaliteit is heel goed. Verder zit ik wat theorie betreft in ieder geval op het niveau van conservatorium Enschede. Daar heb ik vorig jaar toelating gedaan. Voor zowel theorie als praktijk was ik geslaagd. Aangezien ik nu nog in de 6e klas zit, wilde ik niet het 1e jaar gaan doen. Voorbereidend jaar kon ook niet, want het conservatorium krijgt geen subsidie van de overheid en moet dus 2/3 van de kosten zelf betalen. Ze vonden dat voor mij niet nodig. Helaas….