Theo,
Ik heb geruime tijd geleden een DVD gekocht. Beeld en geluidskwaliteit zijn fantastisch. Juist voor opera's en andere muziek is DVD gewoonweg het einde. Houd er rekening mee dat de opnamen die er zijn van Callas overwegend van mindere kwaliteit zijn. Het meeste is vrij oud materiaal dat in schouwburgen en theaters is opgenomen. Opname kwaliteit was in die jaren nog niet zo geweldig als momenteel het geval is. Ook heb je te maken met een analoge opname techniek die weliswaar is overgezet op digitaal en de geluidskwaliteit zal met hedendaagse technieken ook wel zijn opgekrikt, maar toch.
Op internet zijn diverse sites te vinden waar je DVD's kunt kopen. Met een beetje goede zoekmachine haal je zo een paar honderd sites op.
De meeste opnames kun je in Amerika kopen. de DVD's betaal je daar gemiddeld 30 a 40 gulden goedkoper dan hier. Houd er wel rekening mee dat je verzendkosten moet betalen. Deze vaieren van 50 a 60 gulden per levering. Het verdient dus aanbeveling om meerdere DVD's tegelijkertijd aan te schaffen als je overweegt deze in de VS te kopen. De meeste CD zaken beginnen toch ook de DVD als medium te ontdekken. Bij Van Leer, een broertje van Free record is al een ruim aanbod en DVD's kun je er ook bestellen. In Nederland varieert de prijs rond de 70 a 80 gulden met uitschieters tot 120 gulden. Is een beetje afhankelijk van hetgeen je vraagt.
Als je in Amerika DVD's koopt, ga dan wel na of je speler daarvoor geschikt is. Sommige merken bieden regio gebonden DVD spelers aan die met Amerikaanse DVD's niet werken.
Tip:
Koop een niet al te dure DVD. De meeste merken zullen binnen 1 tot 2 jaar uitkomen met een DVD opname/speler. Op dit moment zijn ze nog peperduur maar de verwachtiong is dat deze binnen niet al te lange tijd goedkoper zullen worden. Merken als Philips willen eerst hun ontwikkelingskosten er uit hebben waarna de prijs zakt.
DVD kun je ook op je pc installeren. In combinatie met goede geluidskaart krijg je voor enkele honderden guldens een zeer acceptabel resultaat.
Ik heb naast mijn CD ROM/writer ook een DVD speler op mijn pc. Zou hem niet meer willen missen.
Ik hoop dat ik jou wat wijzer heb kunnen maken. Succes ermee en tot schrijfs!
Math Nelissen