Cecilia Bartoli

• Math

Ik heb pas geleden een promotie DVD gekregen bij aankoop van een DVD opera uitvoering.

Allemaal korte stukjes van nieuw uitgebrachte muziek CD's.

Ook stond daar een sukje op (ca. 4 minuten) van een Vivaldi concert dat in zijn totaliteit is uitgebracht. (Viva Vivaldi is de naam dacht ik).

Ik heb nooit gedacht dat iemand in staat zou kunnen zijn deze 32e en 64e nootjes uberhaupt te kunnen zingen. Op dwarsfluit is dat al een hele klus. Zij zingt het. De uitstraling wat dat mens daarbij heeft op het toneel is fenominaal. Ik heb haar vaker gezien in uitvoeringen met o.a. Bryn Terfell en daarbij viel al op welke persoonlijkheid zij heeft.

Deze DVD: absoluut een aanrader, uiteraard voor de liefhebbers.Ik zal hem zeer zeker aanschaffen.

Groeten

Math

• Eveline

Ik heb hem al een jaar in huis en je hebt helemaal gelijk. Ze is geweldig.

Het zijn van oorsprong aria's voor castraten, want behalve de snelheid heb je een fenominaal berijk nodig en dat heeft Cecilia!

Er is nu weer een nieuwe Cd in de serie van ‘aangenaam klassiek’ (kortings bon bij de verzamel CD) Ik kan even niet op de componist komen, maar het was romantisch.

Groeten,

Eveline.

• Rodius

Liefhebbers,

Ik ben het toch niet helemaal met jullie eens,ik heb een aantal Bartoli CD's waaronder haar laatste ‘ Gluck’ cd. en ik moet zeggen datdatalles mij eigenlijk heel erg tegen valt, ze laat op die laatste cd wel heel erg duidelijk horen dat hethaarom de hele show van het halen van noten en tonen gaat, dat is er jammer want ze kan wel degelijk goed zingen.

R.

• math

Ik heb de Gluck CD nog niet beluisterd. Wel heb ik inmiddels de DVD Viva Vivaldi gekocht. Uiteraard hoor je op die DVD ook een aantal aria's waarvan “alles uit de kast getrokken” moet worden zoals wel eens gepleegd wordt te zeggen. De gehele zangtechniek moet er aan te pas komen om deze aria's te kunnen zingen.

Toch is er voldoende afwisseling in het programma. Naast technische hoogstandjes en bravourstukken, ook heel mooi gezongen ingetogen stukken.

Het “Non ti lusinghila” uit “Crudeltade” heeft mij zeer kunnen bekoren samen met de hoboiste Maria Grazia d'Alessio en tevens ook het “Domine Deus” uit het “Gloria” dat op deze DVD te beluisteren valt.

Het ligt er m.i. maar aan hoe je dit soort virtuose muziek wil benaderen. Er zijn weinig solisten die zich op dit vlak wagen.

Gevolg is dat deze muziek niet of nauwelijks uitgevoerd wordt door de extreem hoge moeilijkheidsgraad. Ik wist wel dat Vivaldi een aantal opera's heeft geschreven maar deze zijn bij het grote publiek niet of nauwelijks bekend.

Als je als zangeres of zanger kunt bereiken dat deze muziek aan de vergetelheid ontrukt wordt, dan is dit toch een ideale mogelijkheid.

Ik ben met je eens dat een hele cd beluisteren met dezelfde stijl en de zelfde moeilijkheidsgraad misschien wat veel van het goede is. Daartegenover staat dat het niet perse noodzakelijk is dat de gehele cd achter elkaar gedraaid wordt.

Ik zelf heb laatst een hele serie pianoforte sonates van Haydn gekocht. (jawel van het Kruidvat). Ik kon het niet opbrengen om alle 5 cd's achter elkaar af te luisteren. Als je dat doseert, dan wordt je iedere keer weer opnieuw verrast door de klankschoonheid van deze composities en in het geval van Bartoli van haar fabileuze zang en stemtechniek.

Overdaad schaadt, zegt men wel eens.

Groeten,

Math