muzikaliteit

• matthijs solinger

Ik zit in het eindexamenjaar vwo en moet een profielwerkstuk doen voor het vak muziek en over het onderwerp muzikaliteit. Ik vind dat er nogal vaag gedaan wordt over dit begrip. Wie wil hierover zijn/haar ideeën geven. Is muzikaliteit iets dat uitsluitend met je gevoel te maken heeft of is het ook een technische aangelegenheid? Als u reageert, wilt u ook vermelden op welke manier u met muziek bezig bent? Bent u bijv. beroeps, of luistert of speelt u veel (naar) muziek. Welk instrument?

Bij voorbaat hartelijk dank, groeten Matthijs

p.s. graag mailen via mail als het kan.

• johan

Mensen vragen mij wel eens : ben je muzikaal? Wat wordt ermee bedoelt, of ik een muziekinstrument bespeel of dat ik goede muziek kan waarderen?

Ik bespeel geen instrument maar noem mijzelf wel muzikaal. Of telt het niet als je alleen luistert?

Ik ben benieuwd naar antwoorden. Het lijkt me zeker een onderwerp om mee te nemen in jouw werkstuk.

• matthijs

Natuurlijk kan je muzikaal zijn ook al bespeel je geen instrument. Het is zelfs bekend dat veel mensen (vooral kinderen) stoppen met een instrument omdat ze het verkeerde instrument hebben gekozen. Maar dat betekent niet dat ze niet muzikaal zijn.

Johan, hoe merk je dat je muzikaal bent, ook al bespeel je geen instrument? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

• Math

Ik zelf bespeel een beetje piano en heb mijn hele leven al gezongen in koren, opera en operette gezelschappen en op gelegenheden zoals trouwerijen e.d.

Daarbij ben ik een hartstochtelijk liefhebber van vele uiteenlopende muziekstijlen. Maar wat is muzikaliteit als je erover nadenkt. Het is een gevoel, een begrijpen van. Als ik een muziekstuk in handen krijg, en ik ga ermee aan de slag om dat straks met mijn koorleden te gaan instuderen, ik ben ook 2e dirigent, dan voel ik intuitief aan hoe zo'n stuk geinterpreteerd moet worden. Wat is de muzikale bedoeling van een componist, welke tempiwisselingen zijn acceptabel, kortom de gehele dynamiek en klankkleur ertaal je naar wat voor jou maar zeker nog meer voor de muziek acceptabel is.Dat dit een zeer persoonlijke kleuring is, zal duideliujk zijn.

Muzikaliteit zul je dan ook niet in de noten vinden denk ik. Iedere computer kun je op een simpele manier muzikale hoogstandjes laten spelen en ieder muziekinstrument kun je er nagenoeg perfect imiteren. Maar je kunt nauwelijks spreken van muzikaliteit. Dat vind je tussen de noten. En dat maakt het ook zo aantrekkelijk om van een bepaald concert of muziekstuk meerdere versies in huis te hebben. Je ontdekt steeds weer opnieuw andere inzichten in een muziekstuk.

Noten zijn hetzelfde maar het is de muzikaliteit van de solist of dirigent die bepaalt of een stuk voor de luisteraar al dan niet boeiend is en blijft.

Het gevoel dat je als liefhebber van muziek ontwikkeld, de herkenning van een stuk, de interpretatie ervan, de ontroering al deze onderdelen bepalen m.i. de muzikaliteit van iemand.

Moeilijk onderwerp wat je aansnijdt. Ik weet niet of mijn benadering de juiste is, maar zo zie ik het in ieder geval.

Math