Organisatoren gezocht!!

  • Wendy

    Beste Bezoekers,

    Ik ben helemaal weg van de Poolse Nachtgalen van de Heer Krollop. Deze week kreeg ik een e-mail binnen van hun vlaamse manager van dit koor. Hij zocht nog steeds optredens op 17, 18 en 19 december voor een kerstconcert van dit wel heel bijzonder koor, die dan in Nederland zouden moeten plaatsvinden en hij vroeg mij of ik hem daarbij kon helpen met het zoeken van goede organisaties. In principe kan iedere vereniging zo'n kerstconcert organiseren. De kosten echter zijn wel groot en daarbij moet ook worden gekeken naar gastgezinnen voor 40 jongens en 17 volwassenen + 2 hotelkamers voor de dirigent en zakelijk leider. Wanneer een organisatie of vereniging dit opzich wil nemen en alles loopt goed etc etc, die kan zich verzekeren van unieke gebeurtenis. Dus mijn vraag is of iemand mij kan helpen bij het zoeken van goede organisatoren/verenigingen.

    Bij voorbaat dank,

    Met vriendelijke groeten,

    Wendy

  • Math

    Hoi Wendy,

    Ik heb in het verleden ook wel eens dat soort verzoeken gehad. Jongenskoor uit Praag dacht ik dat het was. Buiten bedragen die de ronde doen van rond de 40.000 moet je zo'n heel programma opzetten met inderdaad onderdak voor 3 dagen van zo'n 40 tot 60 mensen.

    Je kunt dit feitelijk alleen organiseren met verschillende verenigingen samen. Als je 1 optreden bij 1 vereniging doet dan ben je een smak geld kwijt dat je alleen maar kunt terugverdienen door voldoende entreebewijzen te verkopen.

    Rekensommetje is heel simpel te maken:

    40.000,00 kosten koor.

    6000,00 tot 10.000,00 kosten schouwburg per dag.

    Moet je zelf de gehele PR verzorgen

    Bij een middelgrote schouwburg praat je over 500 tot 800 plaatsen. Een plaatsbewijs moet dan rond de 60,00 tot 100,00 kosten. Dan praat je over 1 concert.

    Praktijk wijst uit dat je dit tegen deze prijs niet verkocht krijgt. Praat je over meerdere optredens dan moet je er van uitgaan dat je in een middelgrote plaats geen 3 concerten kunt geven met een “volle bak”. Je krijgt gewoonweg geen 1500 kaarten verkocht zeker geen 3 dagen achter elkaar in dezelfde stad of plaats.

    Alternatief is dus dat je uitkijkt naar een partnervereniging die bereid is daaraan mee te werken. Ook hier weer verschillende valkuilen:

    De plaatsen waar de verschillende concerten gegeven worden, moeten voldoende ver uit elkaar liggen om te voorkomen dat concertgangers van plaats 1 domweg naar plaats 2 gaan om het concert bij te wonen.

    Dus als je in Maastricht woont kun je het 2e concert niet in Zuid Limburg organiseren. Je moet dan al naar Venlo of omstreken gaan.

    Houd er ook rekening mee dat in de betreffende periode overal kerstconcerten worden georganiseerd. Is ook een belangrijke faktor van betekenis. Kerstconcerten zijn vaak familiebijeenkomsten. Als pa of ma zingt in een koor, dan zal de familie naar pa of ma gaan luisteren en de nachtegalen kunnen de sterren van de hemel zingen maar daar gaat men dan niet naar toe.

    Praktijk wijst gewoon uit, dat een soortgelijk concert in die periode gewoonweg financieel niet haalbaar is. Je moet al met sponsoren gaan werken die garant staan voor eventuele tegenvallende recettes of je vereniging moet voldoende financiele armslag hebben maar dat is meestal ook niet het geval.

    Ik heb e.e.a. in het verleden ook getracht op te zetten maar het bleek geen haalbare kaart te zijn. Het staat eenieder natuurlijk vrij om zo iets op te zetten.

    Bedenk daarbij dan wel wat de valkuilen zijn. Zo'n manager is er als de kippen bij om een kontrakt af te sluiten en houd je vette worst voor, maar als je getekend hebt, hang je er aan vast.

    Punt is dat je als amateur organisatie te maken krijgt met doorgewinterde proffesionals die nauwelijks risico's lopen. Zij wentelen als risico's af op jouw organisatie.

    Groeten

    Math

  • Math

    Hoi Wendy,

    Ik heb in het verleden ook wel eens dat soort verzoeken gehad. Jongenskoor uit Praag dacht ik dat het was. Buiten bedragen die de ronde doen van rond de 40.000 moet je zo'n heel programma opzetten met inderdaad onderdak voor 3 dagen van zo'n 40 tot 60 mensen.

    Je kunt dit feitelijk alleen organiseren met verschillende verenigingen samen. Als je 1 optreden bij 1 vereniging doet dan ben je een smak geld kwijt dat je alleen maar kunt terugverdienen door voldoende entreebewijzen te verkopen.

    Rekensommetje is heel simpel te maken:

    40.000,00 kosten koor.

    6000,00 tot 10.000,00 kosten schouwburg per dag.

    Moet je zelf de gehele PR verzorgen

    Bij een middelgrote schouwburg praat je over 500 tot 800 plaatsen. Een plaatsbewijs moet dan rond de 60,00 tot 100,00 kosten. Dan praat je over 1 concert.

    Praktijk wijst uit dat je dit tegen deze prijs niet verkocht krijgt. Praat je over meerdere optredens dan moet je er van uitgaan dat je in een middelgrote plaats geen 3 concerten kunt geven met een “volle bak”. Je krijgt gewoonweg geen 1500 kaarten verkocht zeker geen 3 dagen achter elkaar in dezelfde stad of plaats.

    Alternatief is dus dat je uitkijkt naar een partnervereniging die bereid is daaraan mee te werken. Ook hier weer verschillende valkuilen:

    De plaatsen waar de verschillende concerten gegeven worden, moeten voldoende ver uit elkaar liggen om te voorkomen dat concertgangers van plaats 1 domweg naar plaats 2 gaan om het concert bij te wonen.

    Dus als je in Maastricht woont kun je het 2e concert niet in Zuid Limburg organiseren. Je moet dan al naar Venlo of omstreken gaan.

    Houd er ook rekening mee dat in de betreffende periode overal kerstconcerten worden georganiseerd. Is ook een belangrijke faktor van betekenis. Kerstconcerten zijn vaak familiebijeenkomsten. Als pa of ma zingt in een koor, dan zal de familie naar pa of ma gaan luisteren en de nachtegalen kunnen de sterren van de hemel zingen maar daar gaat men dan niet naar toe.

    Praktijk wijst gewoon uit, dat een soortgelijk concert in die periode gewoonweg financieel niet haalbaar is. Je moet al met sponsoren gaan werken die garant staan voor eventuele tegenvallende recettes of je vereniging moet voldoende financiele armslag hebben maar dat is meestal ook niet het geval.

    Ik heb e.e.a. in het verleden ook getracht op te zetten maar het bleek geen haalbare kaart te zijn. Het staat eenieder natuurlijk vrij om zo iets op te zetten.

    Bedenk daarbij dan wel wat de valkuilen zijn. Zo'n manager is er als de kippen bij om een kontrakt af te sluiten en houd je vette worst voor, maar als je getekend hebt, hang je er aan vast.

    Punt is dat je als amateur organisatie te maken krijgt met doorgewinterde proffesionals die nauwelijks risico's lopen. Zij wentelen als risico's af op jouw organisatie.

    Groeten

    Math

  • Wendy

    Dag Math,

    bedankt voor uw berichtje. Het gaat hier om een kerstconcert dat niet in een schouwberg plaatsvind maar in een kerk en het hoeft dus niet perse een grote kerk te zijn. Zo'n kerstconcert vind eigenlijk elk jaar plaats. Zoals in 1997 werd het concert door een soort evenementen bureau georganiseerd, die ik uiteraard ook weer een bericht zal sturen. De kosten van een concert in december zijn 7800,- + verblijfkosten.

    Met vriendelijke groeten,

    Wendy