Tijdens mijn middelbare opleiding heb ik bij de muziekles een klassiek muziekstuk gehoord waarbij het ontstaan tot het in zee stromen van een rivier wordt ‘verteld’. Ik heb de diverse fragmenten met video opgenomen en zoek nu deze muziek. Een tocht langs platenzaken heeft geen resultaat opgeleverd.
Het muziekstuk beelt in klanken het ontstaan van een rivier uit. Je hoort eerst instrumenten welke luchtig en sprankelend klinken en welke het opborrelen van een bron laten horen. De geringe hoeveelheid water druppelt van de stenen en loopt door kleine gootjes tussen de stenen. Er komen meer van deze stroompjes (instrumenten) bij elkaar en je hebt een kleine beek. Je hoort het regenen, je hoort de druppels. Er zijn kleine watervallen en stroomversnellingen welke uitgebeeld worden door instrumenten welke door elkaar heen spelen. Er komen rustige stukken waar de beek door het landschap glijdt gevolgd door grotere watervallen. Het geheel eindigt met het in zee stromen van de grote rivier. Dit wordt door het gehele orkest uitgebeeld met plechtstatige zware muziek.
Die Moldau van Smetana-Janacek komt nog het dichtste bij het stuk, maar is het niet.
Wie heeft een mogelijke oplossing.
Groeten
Peter