Requia (is meervoud van Requiem)

• Jaap

Vraag: wat vinden jullie het mooiste requiem dat er tot nu ooit geschreven is?

Zefl gaat mijn voorkeur uit naar Brahms, jammer dat'ie de latijnse teksten niet heeft gebruikt…

Ook mooi is Berlioz, als je heel depri bent, bijvoorbeeld het 1e deel (Requiem Aeternam) is het prachtige ‘Lacrimosa’.

Wat ik bij Berlioz jammer vind is dat het afentoe te eenstemmig wordt

Maarja, dat is wat ik vind, meningen?

• Ploepploep

Ik zelf vind het requiem van Fauré erg mooi.

Dan wel in de uitvoering onder leiding van Philippe Herreweghe op het merk Harmonia Mundi. In deze uitvoering zonder hoge strijkers en in een kleine bezetting ontbreekt de valse romantiek.

Het requiem van Berlioz gaat meer uit van het fantastische.

Om dit te bereiken en om het laatste oordeel realistisch te schilderen wil hij 4 orkesten van koperen blaasinstrumenten op 4 verschillende plaatsen-overeenkomstig de windrichtingen- geplaatst hebben.Niet minder dan 16 bazuinen,16 trompetten en een enorme slagwerkbezetting zijn voorgeschreven om het visioen van de oproep voor de dag van toorn te suggereren.Het is een overweldigend beklemmend werk wat m.i. weinig uitstaande heeft met de kerk.

Brahms heb ik niet veel mee.Wel met zijn koormuziek.Die vind ik erg mooi.

• Jaap

Is het requiem van Brahms geen koormuziek dan?

Inderdaad, ook dat van Fauré is erg mooi. En wat vinden we van Mozart?

• Jaap

Ohja, Duruflé is er ook, mooi hè?

• MrMidi

Tuurlijk is Brahms koormuziek. Het stuk van Brahms geeft mij niet die voldoening die die andere werken wel geven.Uitzondering bij het Brahms requiem is het Denn alles Fleisch,es ist wie Grass.Dat bezorgt mij toch wel rillingen.

Mozart is ook weer fantastisch.Herreweghe heeft ook hiervan een prachtige opname gemaakt.Tijdelijk te koop voor 17,95 met catalogus van het merk Harmonia Mundi.

Requiem van Duruflé ken ik nog niet.Zal dat eens gaan beluisteren.

• Jaap

Inderdaad! Dat 2e deel is dat hè? PRACHTIG!

Het Requiem van Mozart vind ik zijn mooiste werk

• MrMidi

Het is inderdaad het tweede deel bij Brahms.

Ja en over Mozart nog het is inderdaad top.

Tot die top reken ik zelf overigens ook zijn laatste 3 symfonieen.Het toppunt van kunnen van Mozart en de top uit de kalssieke periode

• Eveline

Mijn favoriet is toch wel het war requiem van Britten.

• Richard

Vraag een willekeurige musicus wie de grootste componist ter wereld is en het antwoord zal waarschijnlijk luiden: “Afgezien van Mozart,…..”

• Jubel

Ja die van Faure is super, erg vermoeiend om je concentratie de hele tijd vast te houden als je het zingt. Die van Mozart vind ik nog altijd de topper! Ik kan het gewoon niet omschrijven wat ik daarbij voel. Ik hoorde de CD waar Emma Kirkby op zong toen ik 8 was en sindsdien ben ik fan!!!!!