Ik ga toch nog even door over het begrip mooi.
Mooi in het luchtledige ,is en betekent dus voor mij niets.Ik kan voor mijzelf zeggen dit vind ik mooi.Dat wil zeggen het voldoet aan mijn criteria die ik heb gesteld van wat ik mooi en lelijk vind.
Een van die criteria bij mij is dat muziek volgens een systeem gecomponeerd moet zijn.Dat wil zeggen polyfonie,12 toonssysteem of het seriele systeem.Dit wil m.i.nog niet zeggen dat het mooi is wat er geschreven word binnen deze grenzen.
Laat ik nu eens als voorbeeld John Cage nemen die dus niet binnen deze systemen valt.Ik vind hem meer een psycholoog en denker dan een componist die via zijn muziek mijn innerlijk weet te beroeren.
Wat mij wel aanspreekt is de gedachte achter zijn composities.
Neem bijv het pianostuk waarbij de pianist een horloge op de piano legt en vervolgens niets doet.Er is dus stilte.Er ontstaat geroezemoes in de zaal en het publiek vraagt waar de muziek blijft.De pianist antwoord U maakt de muziek(hjet geroezemoes dus.Dit werkt dus een keer en is geniaal gevonden en bevordert het bewustzijn bij het publiek ten zeerste..
Zo zijn er talrijke voorbeelden bij Cage te noemen.Zo heeft Cage ook een keer een lezing gegeven waarin hij alleen maar vragen op het publiek afvuurde.In de trant van.Wat is muziek? Weet u het? Weet ik het ?Is het muziek als er een vrachtwagen langs het concertgebouw voorbijkomt?enz
Mooi betekent zeker dat er emoties worden aangesproken bij zowel uitvoerende als toehoorders.
Ik kan zelf twee emoties ontwaarden.Het maakt je blij of het maakt je droevig.
Binnen deze twee emoties passen volgens mij wat jij noemt woede of bijv agressie.
Jij geeft als voorbeeld bijv derde Brahms.Is fantastisch dit werk.Heb zelf ook veel met bijv 5 symf van Mahler.Of bijv het cello concert van Schuman.Ach en zo kan ik een tijdje doorgaan.
Ben benieuwd wat voor voorbeelden jij nog hebt.
Ja en of we nog in de romantiek zitten?Als jij daar met jou composities in wil zitten wat betreft vorm en stijl dan moet je dat lekker doen en jezelf niets aantrekken van wat de “norm”is.Uiteindelijk doe je het voor jezelf