Pelleas en Melisande

• carola

Mr Midi heeft u voor mij misschien meer info hierover.

Ik ben benieuwd ik ken het werk van schoenberg niet

• Mr MIdi

Je zegt niet precies wat je wilt weten maar ik zal het een en ander vertellen.

Het verhaal gaat over de dood..Ik beperk mij tot het muziek gedeelte.

Voor zover mij bekend zijn er 5 componisten die dit verhaal van Maeterlinck op muziek hebben gezet

Gabriel Faure 1898 Toneel muziek

Claude Debussy 1902 Opera

Arnold Schöberg 1902-1903 Symfonisch gedicht

JeanSibelius 1905 Toneel muziek

Cyril Scot 1912 Overture

Omdat je vraag over Schönberg gaat beperk ik mij tot hem (anders zit ik hier over een uur nog)

Het is een eendelig werk van ongeveer 3 kwartier.

De verschillende delen lopen in elkaar over.

Richard Strauss heeft Schöberg geattendeerd op het verhaal om er een opera over te schrijven.Heeft Schönberg dus niet gedaan.Die keuze heeft hij later betreurd

Het is gecomponeerd in de in de laat romantisch traditie van wagner strauss en brahms.

Zijn leerling Alban Berg heeft er een analyse van gemaakt.

Volgens Berg volgt Schónberg het verhaal.Maar dat klopt niet helemaal er zitten herhalingen in het muziekstuk(waarschijnlijk gedaan om muzikale redenen.)

Wat verder de aandacht verdiend is cijfer 36 in de partituur(deel2).Daar vindt het omslagpunt plaats De idyllische passage slaat om in het noodlot.

Het is verschenen DGG 423 132-2 Berliner Philhamoniker onder leiding van H von Karajan

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt.M.i. is het echt een aanrader om te bestuderen en te beluisteren dus veel plezier ermee:o)