instrument bespelen

• Ruben Janssen

Hallo,

Ik zou graag een instrument willen bespelen maar ik weet niet welke. Is er mischien een site waar een test staat en je kan kijken welk instrument voor jou geschikt lijkt? Zo ja, welke?

Hoogachtend,

Ruben Janssen

• Mr Midi

Ga naar een open dag op een Muziekschool.

Daar kan je van alles uitproberen en met de Docenten praten.

Erzijn ook muziekscholen waar je een proefles kan volgen.

• Megan

Daarbij kan je natuurlijk nooit een test doen via internet. Er is maar een ding belangrijk: wat vind je zélf mooi. Daarnaast kan er misschien een motorisch probleem zijn (als je links-rechts-contact niet zo goed ontwikkelbaar is, is een strijk-/snaarinstrument veel moeilijker dan een toets of blaasinstrument.) of met de stand van je gebit (bij een blaasinstrument)…. maar verder moet je het toch echt horen en uitproberen.

• Math

Jezus, Ruben toch

Je vraagt toch ook niet via Internet dat je een vak wilt leren maar je weet niet welk? Wat is dat nou voor een stomme vraag. Wilo je hier nu echt serieus een antwoord op. Ga er in ieder geval van uit dat ieder instrument wil je het goed bespelen moeilijk is. Je hebt er altijd specifieke vaardigheden voor nodig. Ga je slagwerk spelen dan moet je ritmegevoel goed ontwikkeld zijn.

Wat kun je er verder nog van zeggen?

Ga bij jezelf na wat je leuk vindt. Als je gitaar wil gaan spelen verwacht dan niet dat ze je akkordjes gaan leren slaan op zo'n ding.

Ga je viool spelen denk er aan dat de eerste mooie tonen er pas na 5 a 6 jaar uitkomen en zelfs dan moet je nog een heleboel ijver aan de dag leggemn om het tempo bij te houden.

Op een simpele vraag kun je meestal geen simpel antwoord op krijgen en dat is wat je verwacht??

Math

• Eveline

Hé, wat dacht je van zingen!

Geen motorische vaardigheid nodig.

Kan heel goed op latere leeftijd.

Geen duur instrument aanschaffen.

Heerlijk om te doen.

Als je bas of tenoor bent wil elk koor je graag hebben.

• Math

Helemaal gelijk Eveline.

Ik zing al jaren als koorzanger in een mannenkoor en ben tevens als countertenor verbonden aan een ensemble. Tenoren zijn een zeldzaam verschijnsel geworden. Waarom is mij een raadsel.

Maar je hebt helemaal gelijk. Ik word door nagenoeg iedereen die mij heeft horen zingen gekgemaakt om in hun koor te komen zingen.

Prachtige hobby en ik begrijp dat jij ook in een vereniging zingt?

Groeten

Math

• Eveline

Ja math,

Ik zing in een koor en solo. Heerlijk om te doen. Maar waarom willen kerels alleen in mannenkoren zingen. Gemengd is toch veel gezelliger! Bij gemengde koren is het uberhaubt moeilijk om mannen te vinden en niet alleen tenoren. Dus, Ruben, als je gaat zingen kun je zo bij een koor terecht, zelfs zonder zanglessen.(Kun je daarnaast lessen nemen voor een instrument)

En Math, weet je dat er ook een koren-prikpagina is?

Groeten, Eveline

• Math

Natuurlijk.

Ons koor staat er ook bij. Guliks Mannenkoor Nedcar Born.

Ik zing al jaren alle tenorsolo's in ons koor en daarbij ben ik als 2e dirigent verbonden aan een Duits Meisterchor in de buurt van Sittard.

Wat mij aantrekt in mannenkoren is de sfeer die je in mannenkoren aantreft. Een heel apart sfeertje dat je bij gemengde koren niet zo snel vindt. Dat heeft veelal te maken met de karaktereigenschappen die mannen hebben. In een gemengd koor zie je heel vaak kliekvorming optreden. Kliekjes van vrouwen die andere vrouwen en mannen om zich heen verzamelen. Mannen doen overigens daar hetzelfde. Ik heb beide koorsoorten leren kennen en in meerdere koren. Ook heb ik door mijn bestuurswerkzaamheden heel veel kontakten in de koren wereld en bemerk steeds hetzelfde.

Daarbij spreekt mij ook de klankkleur van een mannenkoor enorm aan. Zeker als het om de goede mannenkoren gaat die helaas maar dun bezaaid zijn vandaag de dag. Maar de werkelijk goede mannenkoren zijn een genot om naar te luisteren maar ook om in mee te zingen. Ik heb het geluk gehad dit Guliks Mannenkoor van begin af aan te mogen zien groeien en daar ook mijn energie in te mogen steken. Helaas moet ik door mijn werkzaamheden verstek laten gaan in dit mannenkoor. Maar mijn liefde voor deze club blijft. Een unieke vereniging waarin musiceren voorop staat, zonder de gezelligheid en saamhorigheid te kort te doen

Zodoende mijn voorkeur voor mannenkoren.

Groeten

Math