Ik heb laatst zijn dubbel pianoconcert gehoord op de radio. Hijzelf speelde het concert samen met Benjamin Britten. Natuurlijk een oude historische opname maar een magistraal concert. Zijn koorwerken vind ik persoonlijk ook mooi. Ik zing zelf in een mannenkoor maar Poulenc heeft nauwelijks iets geschreven voor mannenkoor. Zijn bekendste werk is Quatre petites Prieres de Francis d'Asisse. Mooie poetische muziek maar voor een groter mannenkoor nauwelijks te zingen. Het vereist zoveel techniek en muzikaliteit dat je dit meestal enkel met geschoolde lkleine ensembles kunt zingen.
Vorig jaar heeft het Venloos Gemengd Koor, overigens een formidabel koor onder leiding van de beminnelijke Gerard Franck een korenfestival georganiseerd waarin met name de componist Poulenc centraal stond. Elk deelnemend koor diende muziek uit te voeren van deze componist. Een zeer geslaagd projekt als ik de recencies mag geloven. Ik ben zelf niet in de gelegenheid geweest erheen te gaan omdat ik met mijn koor andere verplichtingen had. Jammer, maar dat komt nog wel een keer.
Ik heb ook zijn Stabet Mater een keer gehoord. Ook diezelfde specifieke stijl van muziek maken. Heel close, bijna verstild, met accoordintervallen die heel dicht bij elkaar zijn geschreven. Een wirwar van halve nootjes die het geheel iets zweverigs geven. Ook hier weer: razend moeilijke muziek om uit te voeren.
Het gaat mij te ver om hem de grootste componist aller tijden te noemen maar ik kan zijn muziek echt wel waarderen.
Groeten
Math