muzikaliteit

• drs. T. van de Steeg

Geachte muziekliefhebbers,

Reeds jaren geleden stuitte ik op de meest muzikale kernvraag aller vragen: wat is muzikaliteit? Concreet werd ik geconfronteerd met leerlingen die mij de vraag stelden wat muzikaliteit is. De vraag: wat is muzikaliteit ging feitelijk over een sub-vraag: wat is een muzikale interpretatie? Of, wanneer is mijn interpretatie of voordracht muzikaal? Dit soort vragen is voor mij een startpunt geweest om het verschijnsel van de muzikaliteit binnen te dringen. Ik heb zelfs een enquete verspreid onder gerenommeerde musici en muziekstudenten. Wat is eigenlijk wel wist was het volgende. Niemand weet wat muzikaliteit is, nagenoeg niemand houdt zich met de vraag bezig doch iedereen heeft wel een mening, dwz. een vage intuitie. Het is echter uitermate vreemd dat musici niet weten wat muzikaliteit is, of hoe het werkt, of in hoeverre het objectief is, enz. Ik ben reeds jaren met het onderwerp bezig en ik heb delen van het vraagstuk kunnen oplossen. Er zijn meerdere vragen te stellen over muzikaliteit. Bv. zijn de interpretaties van iemand als Glenn Gould muzikaal? Of die van andere grote interpreten? Zo ja, waarom??

Zijn alle meningen over muzikaliteit solipsistisch of geheimzinnig esoterisch? Als blijkt dat we niet kunnen uitleggen wat muzikaliteit is, berust dan niet elke mening van elke interpreet over muzikaliteit - dus ook docent - op zelfbedrog? Zijn masterclasses, concoursen e.d. dan niet meer dan pure koketterie? Leerlingen en studenten worstelen met hun muzikalitiet en terecht. Stelling: geen uitvoering is muzikaal als niemand kan zeggen wat het is.

Teun van de Steeg. musicus en filosoof.

• Mr MIdi

Muzikaliteit is heel divers en in verschillende catagorieen onder te verdelen.

Ik zal wat voorbeelden geven.

Men kan een muzikaliteit hebben voor o.a.

componeren

uitvoerend

op het gehoor een partituur uit kunnen schrijven van bijv een symf

improviatie.

Er zijn mensen die dit allemaal in zich hebben maar ook lui die een deel in zich hebben.

Je kan volgens mij niet in het algemeen een definitie geven van muzikaal zonder eerst duidelijke criteria te stellen

Je geeft als voorbeeld Glenn Gould.

Wat uitvoeringspraktijk betreft m.i. gepruts.Hij houd geen rekening met de tijd waarin deze muziek geschreven is en ook niet met de uitvoeringspraktijk uit die tijd.

Stemvoering is perfect bij Gould

Kan je nu stellen dat dit niet muzikaal is.M.i niet en wel om de volgende reden

Neem je als criterium de uitvoeringspraktijk dan zeg ik ik vind het veredeld typen op een piano.

Neem je als criterium de stemvoering dan wel .Bijzonder knap wat deze figuur doet.

Neem ik als criterium persoonlijke smaak(subjectief dus) dan zeg ik nee ik vind het niets geef mij Herrewege maar.

Er gelden nog wat andere criteria bij mij overigens bij muziek.

Ach deze discussie heeft niet zoveel zin eigenlijk.Over smaak valt niet te twisten.

Als er een duidelijk idee zou zijn over wat muzikaliteit zou zijn dan zouden er niet zoveel verschillende uitvoeringen van dezelfde klassieke werken zijn.Voor ieder wat wils.

Muziek is gelukkig breed te interpreteren.

Mahler zei al het belangrijkste van de muziek staat niet in de noten.

Muziek kent 2 gemoedstoestanden namenlijk Blij of Droevig.

Slaagt iemand erin het zei componerend of uitvoerend deze gemoedstoestanden te bereiken bij zichzelf of anderen dan is het naar mijn mening muzikaal.

Groeten van een componist,uitvoerend musicus en docent

• Math

Muziek staat ook niet in de noten. Volkomen gelijk wat jij daar stelt. Ik zing in diverse mannenkoren als koorzanger en ook als solist. Wat mij altijd opvalt is dat je een zaal moet kunnen raken, kunnen boeien. Muziek is puur emotie. Die persoonlijke emotie te kunnen overbrengen op je publiek is volgens mij de kern van muzikaliteit. Als je daar niet toe in staat bent en je speelt enkel de nootjes die daar staan dan is muziek dood. Met noten dien je te spelen, dien je te interpreteren. Die interpretatie is heel persoonlijk voor iedereen ook anders.Wordt ook door iedereen anders ervaren.

Nootjes leren spelen kun je iedereen leren. Kun je een computer nog leren. Intikken en laat maar spelen heb je een heel orkest!! Fagot erbij? Geen probleem! Intikken en spelen maar weer! Maar heeft dat alles met muzikaliteit te maken.

Nee!!

Ik hoor zo vaak heel jonge mensen een vioolconcert spelen. Magistraal gewoon in de uitvoeringstechniek zeker als het om Pagannini gaat. Maar muzikale diepgang. Is vaak heel ver te zoeken. Het is pure techniek die je hoort maar het leeft niet.

Een vioolconcert van bijvoorbeeld Beethoven spelen dat is hele andere kost. Veel simpeler qua techniek maar daarbij dien je te beschikken over een behoorlijke portie muzikaliteit wil je dit concert op een acceptabele manier kunnen uitvoeren.

Het is pure emotie die je in dit stuk muziek ten uitvoer moet brengen.

Een emotie laat zich niet beschrijven in een rationele definitie. Liefde laat zich ook niet beschrijven in definities. Dat maakt het ook zo zweverig. Je komt altijd op een hellend vlak terecht omdat ieder individu een andere ervaringswereld heeft.

Groeten

Math