beginnend liefhebber

  • Johan Verhagen

    Hoi,

    Ik heb totaal geen verstand van klassieke muziek en opera, maar sommige stukken vind ik wel mooi, en ik zou dus graag wat cd's met opera hebben.

    Ik ben op zoek naar een cd met een mooie opera erop waar voornamelijk vrouwen zingen. Ik heb als voorbeeld een stuk uit de film Shawshank redemption. Het stuk wat ik bedoel is : Wolfgang Amadeus Mozart: The Marriage of Figaro/“Duettino - Sull'Aria”.

    Ik heb hiervan de cd geluisterd, maar daar stond toch veel mannelijk gezang op.

    Is er iemand die mij een cd kan aanraden zodat ik weet waar ik moet beginnen met mijn verzameling klassieke cd's.

    Vriendelijke groet, Johan

  • David Afentoulis

    gedachte muziekliefhebber,

    heel leuk dat je probeerd van klassieke muziek te houden,ik raad je aan om cecilia bartoli of maria callas te proberen en als componisten+caccini,verdi en vivaldi

  • Eveline

    Cecilia is geweldig, maar als je net begint met ontdekken is het wellicht handig om wat vezamel cd's te luisteren.Er zijn maar weinig volledige opera´s waar alleen vrouwen in zingen, maar er zijn wel verzamel CD´s met alleen vrouwenstemmen.

    Verder weet ik niet waar je woont, maar in de meeste wat grotere steden is wel een bibliotheek met een uitgebreide CD collectie. Dan hoef je het niet meteen aan te schaffen.

    Er is overigens ook een uitgebreid ´lieder´repertoir. Het hoeft niet altijd opera te zijn.

    Veel luisterplezier, Eveline.

  • Math

    Blijkbaar vind je de muziek van Mozart mooi. Om te starten met een klassieke verzameling moet je die stukken aanschaffen die je mooi vind. Beluister die, ga voor jezelf na wat je daarin aanspreekt, lees hier over zodat je een indruk krijgt van de achtergrond gedachte van de componist.

    Tracht in ieder geval die muziek te kopen die in een bepaalde klassieke stijlperiode thuishoort zeker als je start met een klassieke collectie. Als je Mozart mooi vindt koop dan muziek van die Weense klassieken want hier praten we in wezen over. Muziek met componisten als Mozart, Haydn, Beethoven hoewel deze laatste componist soms zwaar op de maag kan liggen.

    De opera's van Mozart zijn zeer zeker het proberen waard. Probeer de toverfluit eens. Ondek dat achter het sprookje dat zo simpel wordt neergezet de gehele verborgen wereld van de vrijmetselarij zichtbaar wordt gemaakt. Ontdek dat Mozart aanschopt tegen de toenmalige maatschappij en hierarchische structuren die de kunstwereld in zijn greep hieleden. Zijn gevecht met de heersende klasse uit zich met name als je de hoofdpersonages bestudeerd die in zijn opera's voorkomen. De adel contra de gewone man. Een kapper kan dat zijn maar ook een vogelvanger.

    Enkel door zo muziek te gaan bekijken leer je haar ook waarderen.

    Op zo'n manier heb ik een zeer grote collectie muziek opgebouwd bestaande uit alle klassieke stromingen.

    De klassieke muziek draagt bijna altijd een bepaalde boodschap uit in tegenstelling tot de hedendaagse muziek die veel meer gericht is op snel verdienen en te veel onderhevig is aan hypes die even snel komen en gaan. Het is niet toevallig dat de huidige televisie reclames veelal voorzien zijn van klassieke muziek om een bepaalde stemming weer te geven.

    Groeten Math